מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתי לארץ בעקבות האהבה

סבתא סלין וסתיו בתכנית
ביום העיון בבית התפוצות
סבתא סלין מספר לסתיו

שמי סלין תורג'מן נולדתי בטוניס בשנת 1947 לבית משפחת בוקובזה. עליתי לישראל בשנת 1971 ומאז אני תושבת שלומי.

כך זה התחיל

זה היה בחופש הגדול, הגעתי לביקור בארץ ישראל, הכרתי בארץ בחור בשם יוסף זכרונו לברכה והתאהבנו, למרות זאת חזרתי לצרפת. המרחק מהאהוב גרם לי לחזור לארץ והפעם כעולה חדשה. הגעתי ישר לשלומי והתחלתי לעבוד במפעל המתכת "חניתה" כמזכירה בשתי שפות, גרנו אצל חמותי, בבית משפחתו של בעלי.

האווירה פה הייתה טובה, קיבלו אותי יפה, האנשים פה טובים ומלאי אהבה.

בתאריך 8.3.1972 התחתנו ונולדו לנו שני ילדים מקסימים: קרן הבת הבכורה, ילדה יפה מאוד שעובדת היום כגרפיקאית. בשנת 1979 נולד קובי, חמוד ויפה, קובי מאור היום מורה לספורט ימי באשקלון. שנת 2002, הייתה שנת שמחה ועצב. שנת שמחה גדולה, בתי קרן התחתנה עם דוד לוי, הייתה חתונה יפה מלאת אהבה ושמחה. שנת עצב בשנה זו נפטר בעלי והיה לנו עצוב מאוד.

מאז נולדו לנו שלושה נכדים מקסימים, אותם יוסף בעלי ז"ל לא זכה להכיר. סתיו, הבכור נולד בשנת 2004. עמית נולד בשנת 2006 והקטן בחבורה, דניאל נולד בשנת 2010. נכדים חמודים שאותם אני מאוד אוהבת.

עם נכדי סתיו אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בשלומי.

תרופות סבתא סלין

תרופות סבתא הינן פתרון עתיק יומין וידוע של טיפול במחלות נפוצות. באמצעות מרכיבים שונים שניתן למצוא בבית או שזמינים לשימוש וניתן למצוא אותם בקלות. מרכיבים אלו יכולים להיות: תבלינים, פירות, ירקות, עשבי תיבול ועוד…. התרופה עליה אני ממליצה לטיפול בשיעול וכאבי גרון היא בצל ודבש.

גלגולו של כלי הבישום 

זהו חפץ לפיזור בושם בחתונות. הוא נוצר בטוניס בשנת 1947. הוא עשוי מכסף טהור. סבתי נתנה לי אותו בירושה והוא שמור בביתי. הוא משמש לפיזור בושם על החתן והכלה. כלי זה מרגש ומשמעותי הן כמזכרת מסבתי והן משום שהשתמשנו בו בחתונתה של בתי קרן.

תמונה 1

סבתא סלין וסתיו

תמונה 2

 

הזוית האישית

מנהלת אילה חדד: למידה הדדית וחוויות משותפות תורמים להבנה הדדית ויוצרים מערכת שורשית וערכית בחברה. זו הייתה הזדמנות לאחד את כוחות המדיה והמחשה עם הזיכרונות. אחד מיעדי חמ"ד הינו "חמד וקהילה" ולכן תכנית זו השתלבה באופן טבעי כחלק מהפעילות הבית ספרית. תודה לכל הסבים והסבתות שהסכימו לקחת חלק בתכנית ולכל התלמידים המקסימים שהרוויחו זמן איכות עם סבא או סבתא. תודה מיוחדת למורה שרית סיידה שהובילה את התכנית באופן מקצועי והשקיעה שעות רבות להצלחתה.

שרית סיידה: זכיתי להכיר סבים וסבתות מדהימים שפקדו את בית הספר מידי שבוע ללא קשר למזג האוויר, חמושים בסיפורים ובחפצים בעלי ערך היסטורי ומשפחתי. זכיתי להיות חלק מתצריף המיוחד שהרכבנו מפיסות מידע וסיפורים של החברה הישראלית בזעיר אנפין.

ספר תיעוד של משתתפי תכנית תשע"ד

תמונה 3

מילון

הבדלה
הבדלה היא מצווה הנעשית במוצאי שבת ויום טוב. ההבדלה נעשית על ידי אמירת ברכה מיוחדת הנאמרת על גביע יין (או מיץ ענבים) תוכן הברכה הוא ההבדלה בין השבת לששת ימי המעשה, יחד עם הברכה על היין עצמו. במוצאי שבת כוללת ההבדלה אף ברכה על הבשמים ועל האש. ויקיפדיה

ציטוטים

”המרחק מהאהוב גרם לי לחזור לארץ“

הקשר הרב דורי