מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתו של סבי לארץ מעיראק

אני ( סבא יחזקאל) בילדותי בבצרה שבעיראק
אני ומשפחתי
סיפור חייו של סבי

סיפור עלייתי ארצה היה קצת טראומטי

בשנת 1950 הגעתי לארץ מעיראק בגיל 6.5  עם משפחתי, אני האח הרביעי מתוך שישה אחים, הגענו לארץ זרה ללא ידיעת השפה, ללא מקום מגורים וללא מקור פרנסה למשפחתי, באותה תקופה (שנת 1950-1952) הייתה עלייה גדולה מעיראק.

עליה גדולה זו נקראה: "מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני". (ויקיפדיה)

נקלטנו במחנה עולים "שער עליה " ליד חיפה. את המזוודות והציוד שהבאנו אתנו ביקשו להעמיס על משאיות ואותנו הובילו באוטובוסים. אמרו לנו שהמזוודות יגיעו לשער עליה בנפרד. המזוודות מעולם לא הגיעו כי היה אי סדר גדול והם הלכו לאיבוד ונשארנו רק עם הבגדים שעלינו ללא אפשרות להחליף בגדים וללא כל ציוד נוסף לחיי יום יום.

אחרי שהייה של מספר שבועות לקחו אותנו למעברת עולים "תלפיות" בירושלים. גרנו שם בפחון בתנאים קשים של צפיפות גדולה היינו 4 אחים והורים (האחות הגדולה עלתה בנפרד במסגרת עליית הנוער ואחי הקטן נולד בארץ בשנת 1952) התגוררנו בחדר אחד, עם שירותים מחוץ לפחון, בתוך הפחון היה חם מאד בקיץ וקר מאד בחורף.

כעבור מספר חודשים סבתי "ריחמה" עלינו וקלטה את כל משפחתי אליה הביתה בירושלים, למרות שהדירה שלה הייתה קטנה מאוד, גם שם היה צפוף מאוד אך טוב בהרבה מאשר במעברה. כעבור כחצי שנה עברה משפחתי לבית משלנו בשכירות בשכונת רוממה בירושלים. בתקופה זו נולד אחי הקטן בשנת 1952 (האח היחיד שנולד בישראל).

כעבור חמש שנים עברנו לדירה גדולה יותר בשכונת קטמון בירושלים, כדי לפרנס את משפחתנו אבי עבד כפועל בניין כשנתיים תוך כדי למד את השפה ומנהגי המדינה, מאוחר יותר מצא עבודה במשרד ממשלתי במכס.

תמונה 1

בשנת 1962 לאחר סיום לימודיי בתיכון התגייסתי לצה"ל שיררתי בחיל החימוש כחשמלאי. בשנת 1963 עקרה משפחתי מירושלים לבני ברק.

בשנת 1970 התחתנתי עם רעייתי דליה, נולדו לנו 3 ילדים ויש לנו 3 נכדים שגב הוא הנכד הבכור, הוא הפך אותי ואת אישתי לסבא וסבתא לראשונה.

שגב ואני יחד כותבים עבודה זו עבור תכנית הקשר הרב דורי.

הזוית האישית

שגב טננבאום: במהלך כתיבת העבודה למדתי על סיפור חייו של סבי יחזקאל ועל תהליך קליטתו בארץ עם משפחתו כשעלו כעולים חדשים לישראל בשנת 1950. כל הפרטים שסבי סיפר לי לא היו ידועים לי ולמדתי הרבה על תהליך קליטתו בארץ וזה גרם לי להתרגשות רבה, לא ידעתי שעלייה לארץ היא דבר כל כך קשה ולפעמים לא נעים, כמו כן לא ידעתי שמשפחתו של סבי התגוררה במעברה בפחון ואח"כ ירושלים.

אחר שנולדתי כבכור במשפחתי הקשר בני לבין סבי וסבתי היה הדוק מאוד כיאה לנכד בכור, סבי וסבתי הקפידו לבקר אותי לפחות פעם בשבוע ולפעמים אף יותר. לעיתים קרובות יצאנו לטיולים ובילויים משותפים אני מאוד אוהב לבלות עם סבי וסבתי. כשגדלתי סבי ראה שמשחקי כדורגל מעניינים אותי מאוד ולכן הוא הקפיד לשחק איתי כדורגל ולמרות גילו המתקדם לא ויתר ורץ איתי במשך דקות ארוכות כדי לגרום לי הנאה. הקשר הטוב שלי ושל סבי נמשך עד היום וכיף לי עם סבא שלי.

אני מאוד שמח שהשתתפתי בפרויקט הזה ולמדתי הרבה דברים חדשים על משפחתו של סבי וכן הבנתי כמה זה קשה להיות עולה חדש בארץ זרה בלי לדעת את השפה ואת המנהגים. אני מאד אוהב את סבי הסתדרנו מצויין במהלך הפרוייקט היה כיף ומרגש ללמוד דברים חדשים על סבי ועל משפחתו.

מילון

בצרה
עיר בירה של עיראק

מבצע עזרא ונחמיה,
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל,

ציטוטים

”שלא לכל דבר צריך להיתיחס “

הקשר הרב דורי