מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתו של סבא פרדי – נדודים בחמש מדינות

סבא פרדי והנכדה יובל
סבא בגיל שנתיים בקישינב רומניה
סבא ניצול שואה עולה לארץ ישראל

סבא פרדי מספר את סיפור עלייתו לארץ. סיפור של דרך נדודים ארוכה: מרומניה לאוזבקיסטן ומשם בתום המלחמה לפולין, לאוסטריה, לגרמניה ובסוף רק מגרמניה לישראל.
"נולדתי בעיר קישינב רומניה בשנת 1937. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה לפני כניסת הגרמנים.
  
אמי אבי ואני עזבנו את העיר ברכבת האחרונה שהייתה אחרונה. יצאתי מהעיר לכיוון מזרח. לאחר מסע ארוך ומיגע שבדרך היו הפצצות של מטוסים גרמניים הגענו עד אוזבקיסטן לעיר טשקנט עיר הבירה של המדינה. בטשקנט שם שהינו עד סיום המלחמה בשנת 1945.
 
בתקופה הזאת הספקתי לסיים כיתה א' בבית ספר יסודי. בתקופה הזאת אמי עבדה בחנות לחלוקת לחם על ידי כך נהנתי מתוספת שאריות לחם שהרי אז הלחם היה בהקצבה. אבי בתקופה זו נשפט בגלל פעילות ציונית לחמש שנות מאסר במחנה עבודה ולאחר מאמצים רבים של אמי לשחררו, הוא שוחרר אחרי שלוש שנים.
 
עם סיום מלחמת העולם השנייה בשנת 1945 ניתנה אפשרות לפליטי פולנייה לחזור לארצם. הוריי נרשמו בטעות כיוצאי פולנייה ועל ידי כך התאפשר לנו לעזוב את המדינה ולהגר לפולנייה. היות והשאיפה של הוריי הייתה להגיע לפלסטינה, הדרך היחידה הייתה להגיע לאוסטריה שמשם הייתה אפשרות להגיע לגרמניה ומשם לפלסטינה. בגרמניה שהינו עד שנת 1949 ובשנה זאת עלינו מגרמניה לישראל."
 
העשרה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) מונה כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏. בזירה האירופית החלה המלחמה ב-1 בספטמבר 1939 (י"ז באלול ה'תרצ"ט), עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב-8 במאי 1945 (כ"ה באייר ה'תש"ה), עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי."
 
תשע"ה                     

מילון

קישינב
עיר בירה של מולדובה

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) מונה כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏. בזירה האירופית החלה המלחמה ב-1 בספטמבר 1939 (י"ז באלול ה'תרצ"ט), עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב-8 במאי 1945 (כ"ה באייר ה'תש"ה), עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי.

ציטוטים

”לאחר מסע ארוך ומיגע שבדרך היו הפצצות של מטוסים גרמניים הגענו עד אוזבקיסטן לעיר טשקנט“

הקשר הרב דורי