מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית הנוער ממרוקו לישראל

סבתי ואני יאיר
סבתי בסיום לימודי מיילדות
סיפורה של סבתי רחל מנחמי

רחל מנחמי היא סבתא שלי (אמא של אמא שלי)- שנפטרה לפני שנתיים בתאריך יד' בסיון תשע"ט 17.6.2019.

שם משפחתה הקודם היה  פדידה. היא נולדה במרוקו- בעיר פֶז בתאריך 1937. 5.2.37. להורים שלה קוראים ניסים וגרסיה פדידה.

היא עלתה לארץ בעליית הנוער עם עוד נערים ונערות רבים בשנת 1952. בתחילה העלו אותם לצרפת לזמן קצר, ורק אחר כך לישראל. בצרפת רצו ללמד אותם עברית, אז עשו להם קורס מזורז בעברית, כדי שהיא תוכל להשתלב יותר בקלות במדינה החדשה.

סבתא שלי סיפרה שבמרוקו היחס ליהודים היה מצוין. הם היו בקשרי שכנות מצוינים, עם הערבים במרוקו. לאבא שלה הייתה מאפייה מאוד מוצלחת במרוקו, אז היו קונים אצלם גם יהודים וגם ערבים והקשר היה טוב.

אורח החיים במרוקו היה טוב מאוד. המצב הכלכלי של המשפחה שלה היה מצוין. כולם עבדו במאפייה של אבא שלה, וגם למדו בבית ספר. המשפחה גרה בבית גדול עם הרבה חדרים, וחצר גדולה- כולל הסבתות והדודים.

עם קום המדינה, התחילה "עליית הנוער" לארץ ישראל. היה רצון להגדיל כמה שיותר, את כמות היהודים במדינה החדשה. במרוקו, הגיעו אנשים לבתים, ושכנעו את ההורים שילדיהם יעלו ב"עליית הנוער". גם לבית של סבתי, הגיעו נציגים של הסוכנות היהודית, ושכנעו את ההורים שלה שתעלה לארץ- ארץ הקודש. ההורים שלה לא התנגדו.

סבתא שלי הגיעה לארץ באוניה ב"עליית הנוער". האוניה הייתה מלאה בנערים ונערות כולם בגיל שתים עשרה ומעלה. היא הייתה בת חמש עשרה. היא לא זכרה הרבה מהנסיעה באוניה.

כשהגיעה לארץ, הגיעה קודם כול לשכונה בחיפה בשם "אחוזה". לאחר מכן חילקו את העולים למוסדות. היא הגיעה למוסד "נווה הדסה" שנמצא באזור נתניה. קיבלו אותם שם מדריכים, שהיו גדולים מהם במספר מועט של שנים. כאלה שהיו ותיקים יותר בארץ וידעו כבר עברית, וזה הספיק בשביל להיות מדריכים. השנים במוסד היו חווייתיות מאוד. הם היו מופיעים, שרים ומעלים מחזות. כמו כן, סבתא שלי סיפרה שהיא התאהבה במדריך שלה, שקראו לו אביגדור.

בהמשך היא למדה בבי"ס לאחיות והפכה למיילדת. עבדה ארבעים שנה, כמיילדת בבית חולים פורייה, והרגישה שהיא תורמת למדינה, על ידי כך שהביאה תינוקות לעולם.

סבתי במוסד נווה הדסה

תמונה 1

שאלתי אותה אם היא התחרטה על העלייה לארץ לבדה בלי ההורים שלה. סבתא אמרה שלא התחרטה. היא אהבה מאוד את מדינת ישראל, ורצתה לעלות ולתרום למדינה.

הזוית האישית

הסבתא רחל והנכד יאיר, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר למדעים ואומנויות בנהריה. בשנת תשפ"א

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. ויקיפדיה

ציטוטים

”השנים במוסד היו חווייתיות מאוד: הם היו מופיעים, שרים ומעלים מחזות. כמ“

הקשר הרב דורי