מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית הוריו של אורי זריף

נכדי ואני בקשר הרב דורי
העלייה של הורי בשנת 1945
סיפור עלייתם של הוריו של אורי

הוריי וחמשת אחיי נולדו והתגוררו בעיר חלאב, שבסוריה. שנת 1945 יום אחד הגיעו אנשי הסוכנות היהודית מחופשים לערבים והיצעו למספר משפחות לעלות לארץ ישראל. שני אחיי שהיו אז בני 15 ו – 17 הסכימו מידית לעלות לארץ ישראל תהליך העליה לארץ היה בסתר. הם ברחו. שלטונות סוריה לא הרשו ליהודים לצאת מגבולות סוריה.

התשלום עבור ההברחה שבוצעה ע"י ערבים-סורים נעשה כך: הוריי נתנו לאחיי מפית או טבעת, חפץ כלשהו. לאחר הברחתם לארץ היה על המבריחים להביא בפניהם את ההוכחה כי אכן המבצע הצליח. מובן שהמבריחים לא ידועו מראש מהו החפץ שעליהם להחזיר. הוא הוחזר עטוף וכך הם קבלו תשלום מההורים על הברחתם.

וכן ידעו שאחיי הגיעו בשלום לארץ ישראל. הורי ושלושת אחיי שנשארו בסוריה החליטו כעבור שנה לעלות אף הם לארץ ישראל. הדרך לארץ היתה מסובכת מאוד ומרובת קשיים. הרצון לעשות עליה היה גדול וגרם להם לעמוג בגבורה בסיכון הרב. ההורים השאירו את הבית מואר עם מוזיקה על מנת שהשלטונות לא ירגישו בהעדרם.

בערב הגיעו הערבים אשר היו אמורים להבריח את המשפחות. הם העלו אותם על משאית. הם נסעו כמספר שעות דרך לבנון. לאחר שהגיעו קרוב לגבול, היהודים ירדו מהמשאית והחלו ללכת רגלי לכיוון ארץ ישראל. ההליכה הייתה קשה מאוד קשה. הדרך לא היתה סלולה. אבנים, עליות קשות בטבע ומדרונות. באמצע ההליכה אחי, יעקב שהיה אז בן שנה ,החל לבכות.

הערבי ניגש אל הוריי ואמר להם: "אם הוא ימשיך לבכות ולסכן את כל הקבוצה, אאהרוג אותו". אמי הכניסה את אחי יעקב מתחת לשמלתה ונתנה לו לינוק. וכך אחי הפסיק לבכות.  לאחר מספר שעות הגיעו אל קיבוץ דן שבצפון הארץ. כיום יש שביל ליד קיבוץ דן שמורה על דרכם של עולי סוריה ומהווה זיכרון והנצחה של המסע לדורות הבאים.

בארץ  הקליטה הייתה מאוד, מאוד קשה הורי לא ידעו את השפה שיכנו  אותם באוהלים, ליד הפארק הלאומי ברמת גן. כזכור הוריי הגיעו ממעמד כלכלי איתן. עזבו בית מרווח ונח ומקום עבודה (לאבי היתה מאפייה בחלאב). בהמשך עברו להתגורר בבית ערבים שעזבו את הארץ  בעקבות מלחמת השחרור . לאחר שנתיים תמורת אלף לירות, דאז. הם קבלו בית בשכונת רמת ישראל, בתל אביב.

נולדתי בשנת 1950 גדלתי בשכונה שזכורה לי כשכונת עוני ופשע. למזלי לא נגררתי לפשע.

הזוית האישית

אופק: אורי ואני השתתפנו ביחד בתכנית הקשר הרב דורי ושיתפנו פעולה בנינו ולמדנו אחד על השני מספר דברים אשר לא ידענו אחד על השני לדוגמא אורי הסביר לי על מלחמת ההתשה אשר אורי השתתף בה.

מילון

התשה
לעייף או להעיק

ציטוטים

”"או"ם שמום"“

הקשר הרב דורי