מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתם של רוי ומרינה רייזל מדרום אפריקה לארץ ישראל

רוי רייזל
רוי בילדותו
הגדת עליות - העלייה מדרום אפריקה

רוי רייזל נולד בעיר ספרינגס (Springs) שבדרום אפריקה בשנת 1946 ועלה לארץ בשנת 2016 עם רעייתו מרינה. מאז השניים מתגוררים בתל אביב. בדרום אפריקה עסק רוי בפעילות התנדבותית בקהילה, בסיוע לבעלי חיים נטושים ובעזרה לקהילה האפריקנית. כיום הוא חבר בארגון "המסדר היהודי של דָוִד", שמטרתו לאסוף תרומות לטובת עולים חדשים ובתי ספר. רוב החברים בארגון הם עולים מדרום אפריקה.

מגיל 7 ועד גיל 16 למד רוי בפנימייה נוצרית, וכשבגר התגייס לשירות צבא דרום אפריקה. במלחמת ששת הימים הגיע לארץ והתנדב במשך שישה חודשים בקיבוץ כפר הנשיא; הוא עסק באיסוף כלי נשק שנפלו שלל בידי צה"ל והיו פזורים ברחבי סיני ובשיקומם. השהות פה חיזקה את הקשר שלו לישראל ואת הידיעה שיום יבוא ויעלה לארץ. העלייה התעכבה עד שנת 2016, אז החליטו בני הזוג לעלות, תוך שהם משאירים מאחור את הבן ומשפחתו.

רוי בילדותו עם הכלבים שלו

תמונה 1

קהילת היהודים בדרום אפריקה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר ביבשת אפריקה. זוהי קהילה אשכנזית ברובה המורכבת מיהודים שהגיעו מאירופה ונטו להיות חלק מציבור דוברי האנגלית. כיום האנגלית היא שפת האם שלהם, ורובם הגדול חברים בקהילות האורתודוקסיות. הנציגות שלהם מול השלטון היא במסגרת "ועד שליחי הקהילות". בתקופת קום מדינת ישראל כללה הקהילה בדרום אפריקה כמאה אלף יהודים וסייעה ברכישת קרקעות בארץ ישראל וברכישת ציוד. על פי השקפת בני הקהילה שם, העלייה לארץ היא עניין של הגשמה אישית. זאת ועוד העובדה שהקהילה היהודית לא סבלה מאנטישמיות או מרדיפה הובילה לכך שממדי העלייה היו ונשארו נמוכים יחסית.

מרינה רייזל

תמונה 2

לאורך השנים הגיעו לישראל מתנדבים כדי לסייע בעיתות מלחמה ולתמוך ביישובים שבחזית. הקהילה הדרום אפריקנית פעלה כגוף מאורגן באמצעות מוסדות. היא הייתה חדורה זהות יהודית וציונית ושמרה על קשר חם ואוהד עם ישראל. עם השנים, כאשר המתח הבין-גזעי גבר, הצטמצמה הקהילה, והחלו הגירה לארצות דוברות אנגלית ועלייה לישראל. היום הקהילה כוללת כשבעים ושמונה אלף איש, ורובם חיים ביוהנסבורג רבתי.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות דרום אפריקה
יהדות דרום אפריקה היא כיום הקהילה היהודית הגדולה ביותר ביבשת אפריקה. זוהי קהילה אשכנזית ברובה, המורכבת בעיקר מיוצאי הרפובליקות הבלטיות במזרח אירופה.

ציטוטים

”החליטו בני הזוג לעלות, תוך שהם משאירים מאחור את הבן ומשפחתו“

הקשר הרב דורי