מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתם המופלאה של סבא מקס וסבתא גרטה

תמונה ממפגש קשר הרב דורי
סבתא חנה
צעירה גרמניה נוצרייה הצטרפה לפעילות למען הקמת מדינה ליהודים - ארץ ישראל

שלום, שמי הילה, וזה הסיפור של סבא וסבתא רבא שלי: שמו של סבא רבא היה מקס (לוי) ושמה של סבתא רבתא היה גרטה (ויינגרטנגר). מקס נולד בברלין, בירת גרמניה. כשהוא היה בגיל לימודי תיכון עלו הנאצים לשלטון ומטרתם הייתה להשמיד את כל היהודים. בהתחלה הצרו את צעדם של המבוגרים והילדים. לילדים לא אפשרו להשתתף במועדוני ספורט, לא שיתפו אותם באירועים חברתיים וכל הזמן התנכלו להם ילדים גרמנים. כשמקס סיים תיכון הוא התחיל ללמוד רפואה באוניברסיטה של ברלין.

מאלבום התמונות

תמונה 1

באותו זמן גדלה גרטה במערב גרמניה בעיר קלן במשפחה נוצרית פרוטסטנטית. באותה תקופה לא נהגו לשלוח בנות לבית ספר תיכון כי התפקיד של בת היה להיות עקרת בית ולדאוג לילדים.

גרטה וילדי המוסד

משפחת ויינגרטנר

גרטה הייתה בין הראשונות שגמרה תיכון. זו הייתה תקופה להתחלת התנגדות של נשים שנלקחה מהן אפשרות ללמוד מקצוע. אחרי בחינות בגרות בתיכון למדה עבודה סוציאלית. היא עברה לברלין וניהלה שם מוסד לילדי פועלים עניים עם בעיות. בברלין היא הכירה קבוצה של בחורים יהודים שרצו לעלות לארץ ישראל (אז נקראה הארץ פלשתינה). קראו לקבוצה הזאת כחול לבן (בלאו ויס). שם היא  הכירה את מקס והם התאהבו במבט ראשון.

סבתא רבתא גרטה עם הילדים

תמונה 2

כשמקס התחיל לעבוד בבית חולים, אחות אחת התלוננה בגסטפו (משטרה – אבל לא סתם משטרה, אלא משטרה הכי חמורה) שהוא רוצח חולים זקנים. הם אסרו אותו ושמו בבית סוהר. באותו זמן עוד נתנו לגרטה לבקר אותו בבית הסוהר בגלל המראה הגרמני שלה (שיער בלונדיני ועניים כחולות), ושם הם סיכמו שהם עולים לפלשתינה. בזמנו עלה הרבה כסף לעלות לפלשתינה. מקס קיבל הרבה כסף מדודו, לגרטה לא היה הרבה כסף ולא היה לה דוד שנתן לה כסף .

היה לה רעיון אחר: היא נסעה לאיטליה לוותיקן (מקום מושבו של האפיפיור מנהיג הנוצרים הקתולים), היא פגשה את האפיפיור וקיבלה ממנו רשות לעלות לפלשתינה, לשם עלייה לרגל לירושלים הקדושה שכל נוצרי דתי שואף לו. היא קיבלה ממנו מדליה וכך נתנו לה להיכנס לפלשתינה.

המדליה של גרטה שקיבלה מהאפיפיור בכדי לעלות לפלשתינה

תמונה 3

מקס וגרטה עברו לגור בירושלים. יש הרבה סיפורים עליהם: במלחמת השחרור הם היו בירושלים הנצורה כשעפו פגזים מהצד הערבי לעבר הבית שלנו. גרטה הייתה מבשלת בחצר על מדורה כי לא היה נפט וכששמעו את קול הירייה, היו רצים לתוך הבית כי היה אצלנו מקלט. מקס היה רופא בצבא ההגנה והיה אחראי על מרפאה לשם הביאו פצועים. יום אחד בדרכו למרפאה נפל לידו פגז והתפוצץ. רסיס מהפגז פגע לו בקיבה. למרות הפציעה הקשה המשיך לטפל בכל הפצועים שהגיעו למרפאה, עד שכולם טופלו. רק אז נלקח גם הוא לבית החולים ועבר ניתוח בבטן. הוא קיבל על המסירות שלו מכתב הערכה (אז עדיין לא היו מדליות של צל"שים).

כשקמה המדינה המשיך מקס לעבוד בצבה ההגנה, ב"חמד" (חיל מדע שהיום קוראים לזה "רפאל" ), שם עבד בפיתוח רקטה מתקדמת, היות והוא היה גם פיזיקאי. גרטה הייתה בזמן המלחמה תצפיתנית ששלחה אזהרות על הפעילות של החיילים העיראקים שהשתלטו על הכפר דיר יאסין, משם הייתה להם שליטה על שדה התעופה הקטן ששימש כניסה לירושלים.

הזוית האישית

הילה: נהניתי לשמוע את הסיפור של סבא רבא וסבתא רבתא שלי והיה לי כיף להיפגש עם סבתא שלי בבית הספר פעם בשבוע.

סבתא חנה: נהניתי לספר לנכדתי את קורות המשפחה ולראות שההיסטוריה שלי מעניינת אותה מאד. כבר מזמן החלה להתעניין ולשאול שאלות, כך קיבלה את כל הסיפור בצורה מרוכזת.

סבתא חנה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי, גם בשנה שעברה, 2019, יחד עם הנכד אדר אנטר. יחד העלו את הסיפור: "החיים בירושלים בזמן המצור לפני קום המדינה"

מילון

אַפיפְיוֹר
האַפיפְיוֹר הוא מנהיגה של הכנסייה הרומית-קתולית וראש מדינת קריית הוותיקן שברומא. נוצרים קתולים רואים בו את ממשיך דרכו של פטרוס. מוסד האפיפיורות קיים מעל ל-1,900 שנים וגם כיום לאפיפיור יש כוח פוליטי לא מבוטל והוא סוחף אחריו מיליארד ויותר מאמינים קתולים, ושולט על מדינה קטנה מאוד אך עשירה חומרית ותרבותית. (ויקיפדיה)

גסטפו
גסטפו הוא קיצור שמה של "משטרת המדינה החשאית" של גרמניה הנאצית, שהייתה אחד הגופים המרכזיים לאכיפת הטוטליטריות הנאצית - תחילה בפרוסיה בלבד, משם לכלל גרמניה, ולבסוף לכלל השטחים הכבושים. חקירות הגסטפו היו אכזריות מאוד וחסרות מעצורים (תיאור המאפיין את רוב פעולות הגסטפו וכלל האס אס) ולא עמדו תחת מגבלות משפטיות או חוקיות כלשהן, כל עוד לא התנגשו עם רצונו של הפיהרר ושאר הבכירים ברייך. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא רבא וסבתא רבתא פעלו רבות להקמת מדינה ליהודים - מדינת ישראל “

הקשר הרב דורי