מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי לארץ ישראל

סבתא גבי ונכדתה ענבר
סבתא גבי בגיל 7 בבוקרסט ברומניה
עולה חדשה בעיר עכו

נולדתי בבוקרשט, עיר הבירה של רומניה, כשהייתי בת 12 החליטו הורי לעלות לארץ ישראל. בהתחלה שמחתי והתרגשתי, אמנם לא ידעתי הרבה על ישראל, אבל כשהתחלתי להיפרד מחבריי כיתתי ומהחברים שבסביבתי הקרובה, בכיתי, הייתי עצובה ופחדתי מהלא נודע.

תמונה 1
גבי בת 5 בבוקרסט

באוקטובר 1961 הורי, אני, אחותי הקטנה וסבתא שלי עזבנו את רומניה ועשינו את דרכנו לארץ ישראל. התחלנו את דרכנו ברכבת עד ונציה באיטליה ולאחר 6 ימים עלינו על האנייה "אנוטריה" לעבר חיפה. כשהגענו לחיפה העבירו אותנו לעכו, לשיכוני הרכבת. קיבלנו חדר וחצי, בחדר היו 5 מיטות "סוכנות" (ברזל), 5 מזרוני קש, 5 שמיכות שחורות, כלי אוכל ל-5 נפשות ופתיליה.

תמונה 2

אני חושבת שהינו בהלם מוחלט. לא ידענו עברית ידענו רק רומנית, רק אבי ידע מעט עברית והיה קשה לנו לתקשר עם השכנים. אחרי כמה ימים פגשנו משפחה (הייתה להם בת בגיל שלי)  שידעו לדבר רומנית והם עזרו לנו בתחילת דרכנו בארץ.

רשמו אותי לבית הספר, אבל לא היה קל. לא הבנתי על מה מדברים בכיתה, השתתפתי רק בשיעורי חשבון ואנגלית, לא יכולתי לתקשר עם תלמידי הכיתה ועם המורים. פעמיים בשבוע הייתה מורה יושבת איתי לאחר הלימודים ומלמדת אותי עברית.

תמונה 3
סבתא גבי בת 7

החברות הקרובות היו כמה חברות שגם הן הגיעו מרומניה באותה תקופה. אני יודעת שלא היה קל, לא לי ולא להורי שהינו צריכים לעזוב מקום מוכר ולבוא אל הלא נודע, ללמוד שפה חדשה, הורי היו צריכים לחפש עבודה, להתרגל להרגלים חדשים. אבל לאט לאט למדתי עברית, ואז הכרתי חברים חדשים, פתאום היה לי יותר כיף לגור בעכו, לגור בארץ ישראל.

הזוית האישית

סבתא גבי: התרגשתי מאוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי ענבר ולספר לה את סיפור עלייתי לארץ ישראל ועל הקשיים בכך.

הנכדה ענבר: היה ממש כיף לשמוע את הסיפור וללמוד על העבר של סבתא שלי.

מילון

לא נודע
משהו לא ידוע

ציטוטים

”הייתי עצובה ופחדתי מהלא נודע“

הקשר הרב דורי