מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי ארצה מהודו

מפגש פתיחה
אני והמשפחה המורחבת
חבלי קליטה באשדוד לאחר עלייתי מהודו עם בעלי וילדיי

צבייה. נולדתי בהודו בעיר מומביי בשנת 1944. כל תקופת ילדותי חייתי במומביי, למדתי בתיכון בשפה ההודית וסיימתי את לימודיי. הכרתי את בעלי כשטיילנו בערבים, אני וחברותי, בחוץ ליד חוף הים, היו שם דוכני אוכל ורוח קרירה ונעימה. לאחר זמן מה נישאנו בהודו וגרנו עם המשפחה המורחבת של בעלי: חמי, חמותי, שמונה אחים שלוש גיסות, שלושה נכדים ושלוש עוזרות הבית.

                                                               אני רוכבת על סוס – טיול בהודו
תמונה 1
נולדה לי בת שנפטרה בגיל שנה ומאוחר יותר נולדו לי שני ילדים נוספים בהודו שלומית ובן חור. היינו משפחה אמידה,  גרנו בבית גדול ומרווח. היינו מבשלים בסירים גדולים, ואופים פיתות שנקראות בהודו צ'אפטי. הייתה חלוקת תפקידים מאוד ברורה בבית, כשהגיעו אורחים, חמי וחמותי אירחו וקיבלו את פניהם, אנחנו הגיסות התלווינו אליהם והעוזרות היו מבשלות ודואגות  לכיבוד.
עלייה לארץ הקודש  
עליתי לארץ ישראל בשנת 1968 מהודו עם  בעלי -חיים ושני ילדיי הקטנים. בתי שלומית הייתה בת 3 שנים ובני בן חור בן 4 חודשים. הגענו לעיר אשדוד. ההתחלה הייתה קשה מאוד, לא הבנתי את השפה למרות שבהודו למדנו קצת עברית. אשדוד הייתה עיר קטנה, הקימו את  רובע א, ב, ג והתחילו לבנות את רובע ו'. היה קשה מבחינה חברתית, שפתית, כלכלית. אורח החיים השתנה לחלוטין, כבר לא גרנו כל המשפחה המורחבת יחד, כל משפחה קיבלה דירה משלה.
לא הייתי רגילה לעבודות הבית, בהודו העוזרות עשו הכל. התגעגעתי לחיים בהודו ,רציתי לחזור להודו.
עם הזמן התרגלנו למצב, התאקלמנו והחלטנו להישאר. אני אמנם קיבלתי דירה לשכון בה עם בני משפחתי אך היו עולים שחיו במעברות בגלל מצוקת דיור.
חלוקת החלב ,הנפט והקרח נעשתה באמצעות סוס ועגלה. גנים של ילדים הוקמו בבנייני מגורים. בעלי נסע בתקופה הראשונה לעבודה בקרן הקיימת בייעור במשאית, אחר כך הוא מצא עבודה באשדוד ועבד באגן כימיקלים.
מלחמת יום כיפור
בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור ובעלי גויס לצבא למשך חודש וחצי. לא שוחחנו כי לא היו טלפונים, ההתקשרות נעשתה באמצעות מכתבים שנשלחו על-ידי בעלי דרך חיילים ששוחררו לחופשה. התחושה הייתה קשה, פחד עצום תקף אותי, הייתי עם שני ילדי הקטנים, ללא תמיכה של בני משפחה, חברים ומכרים.
משפחתי
אני והמשפחה המורחבת של בעלי (הוריו, אחיו והנכדים).
תמונה 2
כשנגמרה המלחמה חזרנו לשגרה. נולדו לי שני ילדים נוספים: שי ורויטל. בשלב מסוים החלטתי לצאת לעבוד והתקבלתי לעבודה בתעשייה אווירית.
 אני בעלי – חיים ,בתי – שלומית, בטיול בהודו
תמונה 3
 אני בעלי בתי שלומית ובני בן חור בימי פורים
תמונה 4
נהניתי מאוד מהעבודה, עבדתי שם במשך 20 שנים. כיום אני סבתא ל – 11 נכדות ו3 – נכדים.
אני מאושרת בחלקי ומבלה את זמני בחברת המשפחה וחברותיי ופעילה בחוגים שונים.
תמונה 5
תכנית הקשר הרב דורי,תשע"ד
מורה מובילת תכנית, רויטל חדד
מנחה יישובית ניצה דה פורטו

מילון

מומבאי
מומבאי (לשעבר בומביי), היא העיר הגדולה ביותר בהודו, המרכז המוניציפלי השני בהודו ומחמש הערים הגדולות בעולם. נכון לשנת 2011 מונה אוכלוסיית העיר עצמה 12,478,447 תושבים, ואוכלוסיית המטרופולין כולו מונה 18,414,288, בצפיפות של כ-23 אלף נפש לקילומטר רבוע. מומבאי מהווה את בירתה הכלכלית של הודו. (ויקיפדיה)

צ'פאטי
אחד מסוגי הלחם הנפוצים בהודו. עשוי מבצק ללא שמרים, שטוח ודק, דומה בצורתו לפיתה דקה .

ציטוטים

”בגלל קשיי הקליטה רציתי לחזור לחיים הטובים בהודו“

הקשר הרב דורי