מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו לדימונה

עם נכדי האהוב
אני בילדותי
בעקבות אחי

שמי אסתר ממן נולדתי בשנת 1955 בקזבלנקה ועליתי לארץ ישראל בגיל 7.

ההורים שלי עלו לארץ בגלל אחי, אשר עלה עם עליית הנוער. אמא שלי חששה שחטפו את אחי במהלך העלייה לארץ ולכן היא החליטה שכולנו נעלה ארצה. הגענו לארץ באנייה ממרוקו עד לחיפה, בחיפה העלו אותנו באוטובוסים ולאחר נסיעה ארוכה הגענו לדימונה.

אני בילדותי

תמונה 1

לאחר שהגענו לדימונה אמי החלה לחפש את אחי בכל רחבי הארץ.

היא פנתה לרב הקהילה בבקשה לאתר את הילד ולאחר מאמצים רבים במשך תקופה של חצי שנה, אחי נמצא בישיבה בישוב תל מונד. כשאמי הגיעה לתל מונד, מנהלי הישיבה ניסו לשכנע אותה לא להיפגש אתו כלל על מנת שהמפגש בניהם לא יגרום לו לרצות לעזוב את הישיבה.

אמי סירבה בכל תוקף ועמדה על כך שהמפגש ביניהם יתקיים. לאחר שאמי פגשה את אחי, הוא לא רצה לעזוב אותה וחזר איתה לחיק המשפחה.

בדימונה, נתנו לנו בית קטן ללא חשמל. אני זוכרת במיוחד שנאלצנו לחיות בחושך תקופה ארוכה, דבר שלא היה נעים והקשה עלינו מאוד.  גרנו שבע נפשות בבית של שני חדרים. למרות שהיה צפוף הייתה לנו שמחה על כך שמצאנו את אחינו ועלינו לארץ ישראל.

אני זוכרת שכשהגענו לדימונה שלחו אותנו לבית ספר בן עטר ללמוד עברית. בתחילה היה לי קשה עם השפה, אך רובינו היינו ממרוקו ועזרנו אחד לשני להתאקלם.

אבי שעבד במרוקו בחברת קדישא, פנה לרבנות בדימונה, סיפר אודות כישוריו בעבודתו במרוקו והתקבל לעבודה בחברת קדישא בדימונה.

"חברה קדישא גומלי חסד של אמת, או ח"ק גומלי חסדים, היא הארגון המופקד לצורכי המת ולקבורתו על פי ההלכה בקהילות יהודיות. איזכור לחברה זה מופיע כבר בתלמוד. במסורת היהודית הדבר מכונה "חסד של אמת" שכן מת לא יכול לגמול טובה למטפליו. בקהילות התקיימו בעבר גם ארגוני חסד אחרים שנודעו כ"חברה קדישא" – לחינוך יתומים, טיפול בחולים וכיוצא בזה – אך השם מזוהה כמעט בלעדית עם האחראים על הקבורה". (ויקיפדיה)

חשוב לנו היה במהלך העלייה לארץ וההסתגלות לתנאים החדשים לא לוותר על המנהגים שנהגנו לשמור במרוקו והמשכנו לקיים אותם בארץ.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של אורי ממן וסבתא אסתר ממן.

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

חברת קדישא
חברה קדישא לעתים קרובות חברא קדישא גומלי חסד של אמת, או ח"ק גומלי חסדים, היא הארגון המופקד לצורכי המת ולקבורתו על פי ההלכה בקהילות יהודיות. איזכור לחברה זה מופיע כבר בתלמוד. במסורת היהודית הדבר מכונה "חסד של אמת" שכן מת לא יכול לגמול טובה למטפליו. בקהילות התקיימו בעבר גם ארגוני חסד אחרים שנודעו כ"חברה קדישא" – לחינוך יתומים, טיפול בחולים וכיוצא בזה – אך השם מזוהה כמעט בלעדית עם האחראים על הקבורה.

ציטוטים

”למרות שהיה צפוף הייתה לנו שמחה על כך שמצאנו את אחינו ועלינו לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי