מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של שמואל מבריטניה לישראל

סם כיום, 2019
סם בזמן ביקור בית
הגדת עליות - העלייה מבריטניה

שמואל אשר (סם) וורטסקי נולד בשנת 1925 בלונדון, בירת בריטניה, עלה לארץ בשנת 1957, כשהיה בן 32, ומתגורר כיום בירושלים. סם הוא רופא משפחה, מומחה ברפואה קהילתית וגריאטר.

סם גדל בבית ציוני מסורתי להורים דוברי עברית שהגיעו בתחילת המאה העשרים מצפון פולין. אביו היה מרצה לעברית מודרנית, וכילד פגש סם דמויות ציוניות נודעות, כגון: חיים נחמן ביאליק ואבא אבן. הוא היה פעיל בתנועת "הבונים" וראה את עצמו עולה ארצה בהמשך.

עד מלחמת העולם השנייה הייתה בריטניה מוקד הפעילות המדינית, ובה ישב מרכז הסוכנות היהודית. רוב היהודים לא היו שומרי מצוות, אך ההתבוללות הייתה מעטה. רובם התגוררו בלונדון, שבה התקיימו חיים יהודיים נפרדים למדי מן החברה הכללית, וכמעט כל יהודֵי בריטניה השתייכו לבית כנסת כלשהו אשר שימש גם מרכז ציבורי לקהילה. יהודי בריטניה קיימו מגוון של מוסדות חילוניים: איגודים מקצועיים, חיילים משוחררים, אגודות ספורט, אגודות צדקה, תנועות נוער, מועדונים, מועדוני נוער ואגודות סטודנטים. כמו כן היו עיתונים (החשוב שבהם היהJewish Chronicle ), ספריות, ארכיונים ועוד.

בתקופת מלחמת העצמאות התנדבו מאות מיהודי בריטניה לעזרת היישוב העברי במסגרת מח"ל. להוציא זאת, העלייה מבריטניה התאפיינה בעלייה של בודדים או של קבוצות קטנות.

סם כרופא בזמן ביקור בית אצל משפחות עולים

תמונה 1

כשסם היה בן 15, פרצה מלחמת העולם השנייה, ומשפחתו נדדה מעיר לעיר בניסיון להימלט מההפגזות הגרמניות על לונדון. לאחר המלחמה הוא פנה ללימודי רפואה באוניברסיטת קיימברידג' אגב התחייבות לשרת אחרי הלימודים בצבא בריטניה, ובשנים 1952-1950 אכן שירת כרופא יחידתי במצרים על גדות תעלת סואץ. במהלך שירותו במצרים הגיע פעמיים לבקר בישראל.

בהמשך עבד סם כרופא פנימי בבתי חולים בלונדון ובשנת 1957 עלה לארץ והשתלב כרופא משפחה במרכז הבריאות הקהילתי בקריית יובל ("הדסה הקטנה"), שבו ייסדו למעשה את תפיסת הבריאות הקהילתית בארץ. כחלק מתפקידו עשה סם ביקורי בית אצל משפחות עולים שהיו בתחילת ההסתגלות לנורמות הרפואה המערבית. לאחר שנים אחדות מוּנה למנהל מרכז הבריאות. בירושלים פגש את אשתו נעמי, עולה חדשה מארצות הברית. בשנת 1977 החל סם לעבוד באגף לגריאטריה שבמשרד הבריאות וניהל את המחלקה למחלות ריאה ושחפת.

 

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות בריטניה
יהדות בריטניה היא מהחשובות והגדולות ביותר בקהילות היהודיות במערב אירופה. קהילה זו היא מהמאורגנות בעולם כולו ולה מוסדות רבים הפועלים למען חבריה. אחד מראשי ממשלת בריטניה שאף נבחר פעמיים היה ממשפחה יהודית: בנג'מין ד'יזראלי. נכון למפקד האוכלוסין ב-2011, יש בממלכה המאוחדת מעל ל-260 אלף יהודים, המהווים כ-0.4% מאוכלוסיית בריטניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”שירת כרופא יחידתי במצרים על גדות תעלת סואץ“

הקשר הרב דורי