מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של פפה ממרוקו

פפה ועדי
יעיש בעבודה במפעל המכתשים בב"ש
מקזבלנקה לבאר שבע

בשנות ה-50 בקזבלנקה, ביתי שימש אכסניה למחתרת הערבית  "איסתקלל" ששמה לה למטרה לגרש את הצרפתים ממרוקו. ההורים ידעו רק שאנחנו מדברים על כדורגל מכיוון שכל מה שהתרחש בינינו היה סודי מאוד.
בשנת 1962 לקחה אותנו הסוכנות היהודית במטרה לעלות לארץ. על מנת שלא יתפסו אותנו השלטונות, ברחנו באישון לילה. הגענו לנמל והעלו אותנו למעבורת ולאחר שהגענו למחנה התברר שהמזוודות לא הגיעו! ומעולם לא קיבלנו אותן בחזרה…
כשהגענו לישראל, אשתי ירדה מהמטוס עם ספרים ביד, ואז השוטרת אמרה לחבריה השוטרים: "תסתכלו על זאת כאילו יודעת לקרוא ולכתוב". הערתי לה שהיא יודעת לקרוא ולכתוב יותר טוב מהשוטרת. באותו רגע הכניסו אותי לחדר חקירות וטענו שכבר הייתי בארץ בעבר כי אני דובר עברית. בדרך לאשקלון שאלתי את נהג המונית בעברית אם זהו בית הכלא בו היה כלוא אייכמן. נציג הסוכנות ששמע את השאלה שוב חשד בנו שאנו לא עולים חדשים. התווכחנו כל הדרך עד אשקלון.
ב-1962 כשהגענו לארץ, גרנו בחיפה אצל ההורים של אשתי עד שנולד הבן הבכור (חיים, אביו של עדי). לאחר חודשיים מצאתי עבודה במפעל המכתשים בבאר שבע, שדאג לי לבית ושם עבדתי עד הפנסיה.

מילון

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית הוקמה בשנת 1929 כזרוע המבצעת של ההסתדרות הציונית העולמית. בתקופת המנדט הבריטי היוותה הסוכנות את מוסד השלטון של היישוב היהודי. עם הקמת המדינה הועברו תפקידי ניהול המדינה לממשלת ישראל, והסוכנות היהודית מתמקדת כיום בשלושה תחומי עשייה עיקריים: עידוד עלייה וסיוע בקליטה מוצלחת. חינוך יהודי-ציוני בקהילות העולם (פורמלי ובלתי פורמלי) וקשר עם יהדות העולם. חיזוק הקהילה היהודית בישראל.

ציטוטים

”ההורים ידעו רק שאנחנו מדברים על כדורגל מכיוון שכל מה שהתרחש בינינו היה סודי מאוד“

הקשר הרב דורי