מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבי לארץ מרומניה

סבא קלמן ואני - פסח 2018
סבא בגן ילדים ברומניה 1946
אוניית המשא המשא

סבי קלמן מרקו, נולד ברומניה כשהיה כבן שנתיים עלה לארץ יחד עם הוריו. סבא רבא יוסי ז"ל (שהיה בן 27) וסבתא רבתא רחל-שלי ז"ל (שהייתה בת 21), ועם אחותו קוצ'ה ז"ל (שהייתה בת שנה).

בגלל שואת יהודי רומניה שהתרחשה בתקופת מלחמת העולם השנייה החליטה משפחתו של סבי קלמן להעלות לארץ. בתקופה זו נרצחו חלק מבני משפחתו של סבי בפרעות העיר יאשי, וסבא רבא שלי נלקח למחנות עבודה ברומניה (תחילה עסק בסלילת כבישים ובהמשך בחפירת ערוץ נחל חדש ובחציבת אבנים במחצבה). סבא-רבא יוסי וסבתא-רבתא רחל רצו להקים בית בארץ ישראל.

היציאה של משפחתו של סבי אל מחוץ לגבולות רומניה הייתה אפשרית ונעשתה בעזרתם של "התנועה היהודית ברומניה" ואנשי "המוסד לעליה ב" של "ההגנה" ובעידוד ובתמיכה של השלטונות הרומנים שעשו מאמצים רבים לצמצם את מספר היהודים ברומניה. בשנת 1947 הם קבלו אישור לעלות לארץ ישראל.

סבי שהיה בן שנתיים יצא יחד עם הוריו ואחותו מרומניה בדצמבר 1947 אל הנמל הבולגרי בורגס באמצעות רכבת משא. הנסיעה ברכבת נמשכה יומיים ובמהלכה הם ויהודים רבים אחרים נאלצו להתיישב על רצפת הקרון.

ב- 24 בדצמבר 1947 הועלו על אניית המשא "פאן-יורק" ששמה שונה בלב ים ל"קיבוץ גלויות". הייתה זו העלייה הגדולה ביותר בתולדות ההעפלה. למעשה, היציאה שלהם מרומניה לא הייתה מוסדרת והשלטונות הרומנים לא סיפקו להם דרכונים או תעודות מסע, ולכן נחשבו ברומניה עד לפני כשמונה שנים (2010) לגולים לא חוקיים.

במהלך ההפלגה הם נאלצו, בגלל סירובם של השלטונות הבריטים לאפשר את כניסתם לארץ, לעבור דרך מחנות ההסגר הבריטים בקפריסין ולחיות שם כחצי שנה במחנה חורף מס' 69, עד לאחר הקמת המדינה.

הזוית האישית

בר: בשנת 1948 אחרי השואה ותלאות העלייה הגיעה משפחת סבי סוף סוף למדינת ישראל.

מילון

פרעות
מעשי רצח שבצעה האוכלוסייה המקומית ביהודים שניצלו מהשואה

המוסד לעלייה ב'
זרוע של ארגון "ההגנה" שארגן את פעילות העלייה

ציטוטים

”"... בוודאי שיש להגיד שקיבוץ גלויות קודם לציונות." ( ד.בן-גוריון, "חזון ודרך" 19/8/1950)“

הקשר הרב דורי