מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבי לארץ ישראל

סבא שלי והאחים שלו בים.
סבא שלי וההורים שלו בעבר
הילדות בהונגריה ומנהגים יהודיים

סבי פטר (שרגא) קובצ'י, מצד אבא שלי, נולד בהונגריה ב-24.11.1946, לשני הורים יהודיים.

הוא היה תלמיד בבית ספר יסודי, השתתף בנבחרת ההתעמלות. הוריו עסקו במסחר. סבא רבא היה מנהל של חנות בדים, סבתא רבא עסקה במסחר של דברים סרוגים כגון: סוודרים, צעיפים, כובעים, כפפות, גרבי בית.

מנהגים יהודיים בהונגריה

סבי ומשפחתו נהגו לחגוג, חגיגות שמחת תורה, את ליל הסדר ואת ארוחת הפסח המשפחתית, בימי שישי: נהגו להכין חלות בבית, ולקחת אותם לבית מאפה, לפעמים גם סיר של חמין והיו הולכים לאסוף אותם לפני כניסת השבת. הם הקפידו על שחיטה כשרה, שחיטת אווזים אצל שוחט יהודי, בדיקת כשרות אצל הרב, ואחר כך פירוק ותיבול חזה וכרעיים, ולקיחתם לבית מעשנה ורק כעבור שבוע כשהבשר מעושן, וראוי לאכילה היו באים לאסוף אותם לבית.

ב-1956 הייתה מהפכה בהונגריה נגד הכובשים הרוסים. המרד ההונגרי היה מרידה עממית נגד השפעתה של ברית המועצות ושליטתה בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת 1956. המרד דוכא באופן ברוטאלי על ידי כוחות הצבא האדום. כ- 2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים. המרד היווה קו פרשת מים ביחסם של קומוניסטים במערב אל המשטר הסובייטי, וכן נקודת מפנה ביחסיה של ברית המועצות עם מדינות החסות שלה בגוש המזרחי.

ההונגרים הפכו  לאנטישמים והיה איום על חיי ההורים, בשל יהדותם. ההורים מסרו את שני הילדים (סבא ואחיו) לקופאית הנוצרית, שעבדה בחנות של סבא רבא, היא הייתה אמורה לשמור עליהם, ולגדל אותם, במקרה וההורים יפגעו. לשם כך אבא של סבי נתן לה חבילת כסף גדולה במזומן. כדי שיהיה לה מספיק אמצעים לגדל אותם, אך למזלם הוריהם יצאו בשלום מהמהפכה.

לאחר מכן סבא לא היה מוכן להישאר יותר בהונגריה, ואמר להוריו שהוא יעלה לישראל, גם אם הם באים איתו וגם אם לא. הוא רצה לעלות לישראל, כדי לברוח מהונגריה, ואפילו לבד. עם הזמן הוריו השתכנעו בצדקתו.

ביולי 1957 כשמלאו לסבי אחד עשרה שנים , הם עלו ארצה כל המשפחה, ובני משפחה, בני דודים שניים קלטו אותם בצפת, ודאגו להם בצעדיהם הראשונים בארץ ישראל, ובהסתגלות לארץ חדשה, עד לקבלת דיור ומציאת עבודה.

הזווית האישית

נועם – היה לי מעניין לשמוע על ילדותו של סבי בהונגריה, ועלייתו לארץ. אני מאחל לו בריאות ואריכות ימים.

מילון

מעשנה
מעשנה היא מכשיר המיועד לעיבוד מזון על ידי עישון. מעשנות כוללות מקור חום ותא סגור לעשן, בו מונח המזון העובר עישון. עישון מזון היא שיטת שימור מזון עתיקה. מעשנות פרימיטיביות היו בגדלים שאיפשרו עישון של כמויות קטנות של בשר או דגים, לצריכה של משפחה אחת או מעט יותר. ויקיפדיה

ציטוטים

”ב-1956 הייתה מהפכה בהונגריה נגד הכובשים הרוסים, ההונגרים הפכו  לאנטישמים והיה איום על חיי ההורים, בשל יהדותם.“

הקשר הרב דורי