מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבי ואחיו מפולין לישראל והגשמת חלום כיבוש הארץ וההתיישבות

שירה אלישיב וסבתה ציפורה פיורו
סבתא ציפורה באייר בילדותה
סבתא ציפורה פיורו מספרת על עלייתו של סבה לארץ ישראל
בזמן מלחמת העולם השנייה, הגרמנים נכנסו לוורשה (פולין). הפולנים הלשינו לגרמנים מי יהודי בכך שמו מכשולים ליהודים לקבלת אוכל וכל אפשר לחיות.
המשפחה ברחה לגבול רוסיה-פולין. בזמן שהגרמנים תקפו את רוסיה, הרוסים לקחו את התושבים הזרים לסיביריה. בסיביריה המצב היה רע, זה מקום קר מאוד  והיה רעב גדול. בשנת 1941 הגיע לסיביריה גנרל אנדרס (צבא פולין בגולה) לחפש מתנדבים למלחמה נגד הנאצים. הגיס ואח הבוגר של סבי התנדבו.
כל המשפחה נסעה דרך כל רוסיה עד הים השחור ברכבת והנסיעה נמשכה כמעט שנה. משם הם המשיכו לפרס. עליית הנוער מוסד עלייה ב' (עלייה בלתי לגאלית) הביאה ארצה יתומים וביניהם הסבא שלי, דרך סוריה, לצפון הארץ.
אני רוצה לציין כי העלייה של בעלי הייתה בלתי לגאלית משני טעמים. ראשית, הוא לא היה ברשימת הילדים שהתכוונו להעלות. ברגע האחרון גיסתי דחפה אותו למשאית. סיבה נוספת  לכך שהעלייה הייתה בלתי לגאלית היא שכל זה קרה בעת שהבריטים שלטו באמצעות שלטון המנדט בארץ  – שלטון שהוענק לבריטניה על מדינת ישראל על ידי מדינות חבר העמים, ובתקופת המנדט אסרו הבריטים על עליית יהודים  מכל ארץ שהיא, לארץ ישראל.
לאחר שהגיעו  לארץ הועברו לקריית ביאליק ולמדו במוסד "אהבה" עד מלחמת השחרור. בזמן מלחמת השחרור סבי הפסיק ללמוד והשתתף במלחמה. סבי לקח חלק בקרב על אום רשרש (אילת) ובשחרורה.
כיון שעבד בתעשייה האווירית, לא השתתף סבי במלחמת ששת הימים. פעילותו בתעשייה האווירית הייתה תרומתו למאמץ המלחמתי.
אח של סבי ברח מהצבא האנגלי לקיבוץ רוחמה (בנגב).
אמו ואחיותיו של סבי הגיעו לארץ ממצרים לת"א ברכבת בשנה 1944.
 
תמונה 1
                            סבתא ציפורה באייר כנערה בוגרת

מילון

סיביריה - סיביר
סיביר הוא אזור גדול ברוסיה הכולל את כל צפון אסיה. גבולות האזור הם הרי אורל במערב, האוקיינוס השקט במזרח , אוקיינוס הקרח הצפוני בצפון, ובדרום - האזורים ההרריים בצפון-מרכז קזחסטן, מונגוליה וסין. רוב רובו של האזור, מלבד הקצה הדרום מערבי, שייך לרוסיה. האקלים בסיביר הוא ממוזג יבשתי, עם הפרשי טמפרטורות חדים בין קיץ לחורף.

מנדט
שלטון המנדט" הוא כינוי מקוצר לשלטון הבריטי בארץ ישראל, שפעל מתוקף המנדט שקבלה מחבר הלאומים.

מוסד עליה ב'
זרוע של ההגנה שארגנה העפלה

ציטוטים

”מוסד עלייה ב' הביא ארצה יתומים וביניהם הסבא שלי, דרך סוריה, לצפון הארץ.“

”ברגע האחרון גיסתי דחפה אותו למשאית“

הקשר הרב דורי