מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של נחמן מאיראן לישראל

תמונה של נחמן בצעירותו
תמונה של נחמן מחתונתי בשנת 2000.
קשיי הקליטה בארץ

זהו סיפור עלייתו לישראל מאיראן של אבי נחמן רחמני. אבי עלה לישראל בשנת 1952 עם משפחתו. שמותיהם של הוריו: נחמיה ושרה והשם שניתן לו בפרס היה נאג'ט ניקפור (נאג'ט על שם אח שמת בן שנתיים בפרס). נחמן היה בן הזקונים במשפחה ואחיו הגדולים היו: עזיז, חביב, רחל, רבקה ואלי (נכון להיום נשארו בחיים נחמן ואלי).

בשנת 1952 כשהיה בן 11, עלתה משפחתו לארץ בעזרת הסוכנות היהודית וחודשיים הם גרו באוהלים במחנה, שער העלייה בחיפה. לאחר מכן הועברו לפחון זעיר בהרטוב- כיום בית שמש. התנאים היו קשים ולא נוחים – לא היה מספיק אוכל כל המשפחה ישנה בצריף של 3 מטר על 5 מטר ובלילה היה קר מאוד וביום היה חם מאוד. מבחינת אוכל היו מקבלים אבקת חלב ואבקת ביצים, כל האוכל ניתן בהקצבה לפי תלושים ולפי מספר הנפשות במשפחה. בכיתה ג' שינתה מורתו את שמו מניקפור לנחמן. לאחר שנה בבית שמש הם עברו לגור בכפר יונה בתנאים יותר טובים. עלינו ביחד עם קרובי משפחה שגרו צריף לידנו, הילדה בת 3 חלתה ולא ניתן היה לקחת אותה לבית חולים, אז לקחו אותה לתחנת משטרה ושם הסיעו אותם לירושלים לבית ברכב של המשטרה ואז השאירו אותה בבית חולים וחזרו הביתה. לאחר מספר ימים כאשר ההורים חזרו לקחת אותה – אמרו להורים שהילדה נפטרה ולא הראו להם שום גופה ושום מידע לא ניתן להם . נחמן מספר כי הוא זוכר את הילדה והיה משחק אתה – האירוע קרה באפריל 1952(ייתכן שהיעלמותה קשורה במה שמכונה: "פרשת ילדי תימן")

אבי מציין כי אירוע זה חרוט בלבו וכשהוא נזכר בכך הוא חש מפח נפש גדול.

בשנת 1962 התגייס נחמן לצבא ושירת במשטרה הצבאית. לאחר השחרור הוא למד מכניקה בבית ספר ברמת גן .בזמן  הלמידה הוא הכיר את שולה ולאחר שסיים ללמוד הוא שכר דירה בתל אביב. חצי שנה לאחר מכן הוא התחתן עם שולה באולמי היכל שבחולון-נחמם היה בן 24 ושולה רעייתו בת 18. גרו בדירתו שברחוב סלמה בתל אביב. חצי שנה לאחר החתונה פרצה מלחמת ששת הימים ונחמן התגייס ליחידתו במשטרה הצבאית ושירת בצפון השטחים: ג'נין ושכם. מספר חודשים לאחר המלחמה נולדה בתו הראשונה: אורלית. ולאחר מכן נולדו עוד 3 ילדים: דורון, רוית ומעוז.

new-doc-2017-03-08_1
     אימי ואבי כשהכירו – יושב, אחיה הקטן של אימי משה. בן אחרי 8 בנות.

נחמן שירת בצבא במשטרה הצבאית ובמלחמת ששת הימים. בין יתר תפקידיו במשטרה הוא היה צריך לשמור על הסדר בקרב התושבים ולמנוע ביזה של העיר על ידי החיילים. לאחר אותו יום בג'נין הוא עבר לשכם ושם שהה כ 3 שבועות עד לסיום המלחמה. במלחמת יום הכיפורים הוא שרת בגולן ובכמה כפרים סוריים כשוטר צבאי. הקים בישראל עסק מצליח מאוד לעבודות פח וגידל את 4 ילדיו ביחד עם שולה אשתו. התאקלמו בארץ בצורה טובה מאוד. כיום יש להם 15 נכדים.

new-doc-2017-03-08_4
                                                      אימי ואבי היקרים ובאמצע אני-רוית בת כשנה וחצי

הזוית האישית

לי בתור בתו של נחמן הייתה חוויה מרתקת ומרגשת עד מאוד לשמוע את סיפור עלייתו של אבי ואת הקשיים בהם הם נתקלו לאחר שהגיעו לישראל. בכיתי ביחד עם אבי כאשר הוא ממש חי מחדש את ילדותו ואת הקשיים . ובעיקר כאשר דיבר על פרשת: ילדי תימן. אני חשה כי זו מתנה מאוד מיוחדת שאני כבתו יכולה להעניק לו . נחמן מספר כי גם עבורו זו הייתה חוויה מיוחדת לספר את סיפור עלייתו וכי המפגשים הללו בינינו היו מאוד מיוחדים ומרגשים. שמח שגם אחרים יקראו את סיפור עלייתו וגם למען הדורות הבאים.

מילון

פרשת ילדי תימן
נטען כי ילדים רבים נלקחו מהוריהם אחרי קום המדינה וניתנו לאימוץ לאנשים אמידים , להוריהם נאמר כי הם נפטרו - אולם לא הראו להם הוכחות לכך.

ציטוטים

”הסוכנות היהודית עשתה מאמץ גדול להעלות יהודים מאיראן לישראל באותה תקופה.“

הקשר הרב דורי