מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של אריאל ריצ'רד ארצה

סבא ואני
אני אבי וסבי בים ת"א
העליה מפולין לארץ 1951

שמי אריאל ריצ'רד הירט. נולדתי בדצמבר 1946 בעיר קרקוב בחורף קר שנה אחרי מלחמת העולם השנייה. התנאים שלאחר המלחמה בפולין לא היו קלים והורי שהגיעו לעיר אחרי המלחמה החלו רק להתארגן. לאור התנאים הקשים שהיו אחרי המלחמה בדקו הורי את האפשרות לעזוב את פולין ולהגר לאחת משתי המדינות ארצות הברית או ישראל. בשנת 1951 איפשרה פולין בחלון הזדמנויות קצר לעזוב את המדינה והורי החליטו לעלות ארצה ולא לחכות לאפשרות הגירה לארצות הברית. ממשלת פולין של אותה תקופה הייתה מוכנה לאפשר ליהודים לעזוב את המדינה עם חפצים אישים בלבד והורי החליטו לנצל את ההזדמנות. הייתי אז בן חמש כשכל רכושנו נארז בשתי מזוודות גדולות ושני ארגזים עד היום אני זוכר את דרך האריזה שבה נאלצנו לוותר אל יותר דברים שלא יארזו מאשר שיארזו.

המסע לארץ החל בנסיעה של יומיים ברכבות מקרקוב לכיוון גנואה שבאיטליה זה היה הנמל שממנו יצאו אוניות לארץ ישראל. הגענו מותשים אחרי יומיים נסיעה לעיר הנמל ועברנו את תהליך העליה לאוניה. ממשלת פולין בזמן היציאה החרימה את הדרכונים ונתנה רק אישורי מעבר שהפכו למסמך הרשמי של העוזבים. האונייה שאליה עלינו נקראה "גלילה". הייתה זאת אנייה ששמשה קודם לכן את אנשי עליה ב – בתקופת ההעפלה.

התנאים באנייה היו קשים מיטות השינה היו ב 4 קומות והמיטות היו עשויות  מברזנט מתוח על מסגרת מתכת השירותים היו משותפים לכל האנייה ואת הרחצה היו עושים באגנית  לאורך הקיר עם מים קרים.

הנסיעה היתה אמורה להימשך 5 ימים, אולם במציאות לא זה מה שקרה. ליד האי כריתים נקלעה האנייה לסערה בלתי רגילה עם גלים בגובה של 7 ו- 8 מטר האנייה הטלטלה מצד לצד כקליפת אגוז והייתה סכנה ממשית לטביעה. כל הילדים שהיו באנייה כולל אני נקשרנו למיטות על מנת שלא נישטף מהסיפון לים.

הסערה נמשכה יומיים ובדיעבד אני יודע שקפטן האנייה ניסה להזעיק עזרה אולם ללא הצלחה. אחרי יומיים של ים סוער שבו כולם הצליחו להקיא  נרגע הים והגענו בכוחותיה האחרונים של הספינה לנמל חיפה. לאחר המסע הזה והנזקים שנגרמו מהסערה הוצאה הספינה משימוש.

היה זה מסע דרמטי ומצמרר שהסתיים למזלנו בטוב , ובשעה טובה התחלנו את חיינו בארץ.

הזוית האישית

איתי: החויה בפעילויות ובעבודות הייתה מאוד מעניינת. למדתי דברים שלא ידעתי על סבא בעבר. גיליתי איזה סיפורים מעניינים יש לו ואיך הוא התמודד איתם זה היה מאוד מעניין וחוויתי.

מילון

יושר
איש שאינו מרמה (איש הגון)

ציטוטים

”" שעל כול דבר אפשר להתגבר ולשרוד"“

הקשר הרב דורי