מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של אברהם ביבי מסוריה לישראל

אברהם כיום, 2019
אברהם ואשתו שושנה ז"ל
הגדת עליות - העלייה מסוריה

אברהם ביבי נולד בשנת 1935 בעיר נציבין שבטורקיה, עלה עם הוריו ואחיו לישראל ב-1943, כשהיה בן 8, מתגורר במושב שומרה שעל גבול הצפון, חקלאי בעל משק מטילות ומטעי נשירים ופעיל בקבוצת יזמות חברתית קהילתית לאזרחים בוגרים ובמועדון "תלם" לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. הוא גם אחד ממקימי משחקי ליגת הפֵּטאנְק (כדורת צרפתית) בצפון וגם כיום משחק להנאתו.

במהלך ילדותו עברה משפחתו של אברהם לקמישלי שבסוריה, על גבול טורקיה, ולאחר מכן לחלֶבּ. אביו היה מלבין נחושת, וכילד עזר לו אברהם להפעיל את המפוח בתהליך הניקוי. בחלבּ פעל שוק על בסיס יומי, והייתה רכבת חשמלית איטית מאוד שהילדים היו עולים עליה ויורדים ממנה לשם השעשוע.

בערב פסח היה אחד מבני המשפחה מגיע הביתה כשעל כתפו שק ובו האפיקומן ואומר: "תזכו לשנים רבות." היו שואלים אותו: "מאין אתה?" והוא היה עונה: "ממצרים." ואז היו שואלים אותו: "לאן אתה הולך?" והוא היה עונה: "לירושלים."

אברהם ביום חתונתו

תמונה 1

בשנת 1943 החליטו הוריו של אברהם לעלות לירושלים. הם שילמו כסף למבריחים, ואלה הסיעו את המשפחה לביירות. ערבים מקומיים, שגם להם שולם כסף, לקחו אותם לילה חשוך אחד אל קיבוץ כפר גלעדי. לאחר שהייה קצרה בקיבוץ המשיכו בדרכם לירושלים, אך במהלך המסע נתפסה המשפחה על ידי הבריטים ונשלחה לבתי כלא שונים ליד ירושלים: אימו של אברהם ואחיו הקטנים לכלא אחד, אביו למגרש הרוסים, ואברהם ושני אחיו הגדולים לעטרות. לאחר חודש וחצי בכלא התאחדה המשפחה ועברה לגור בשכונת הכורדים זיכרון יוסף בירושלים. בדירה היה חדר אחד לכולם, ששימש גם מטבח, ובלילה היו פורשׂים מזרנים על הרצפה וישנים "ראש ורגליים".

בשנת 1954, בזמן שאברהם היה חייל, עזבו ההורים את ירושלים ועברו לגור במושב ירדנה שבעמק בית שאן כחלק מתוכנית שנקראה "מהעיר לכפר". בשנת 1959 נישא אברהם לשושנה ז"ל, ויחד עברו להתגורר במושב שומרה, שבו גידלו ארבעה ילדים.

אברהם ביום חתונתו

תמונה 2

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות סוריה
יהדות סוריה הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות בין קהילות היהודים במזרח התיכון. שתי הקהילות הגדולות והחשובות בסוריה הן קהילת דמשק, וקהילת חלב היא ארם צובא. כתובה מסוריה (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בילדותו עברה משפחתו של אברהם לקמישלי שבסוריה, על גבול טורקיה, ולאחר מכן לחלֶבּ“

הקשר הרב דורי