מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של אבי מאיר זלצמן זל ומשפחתו לארץ

באירוע ברית של בתי טליה שור
שירות צבאי של אבי מאיר זלצמן
הקליטה בארץ בשנות החמישים

הקליטה בארץ בשנות החמישים

אבי מאיר זלצמן ז"ל נולד להוריו יעקב ושרה זלצמן ז"ל בשנת 1943 בעיר צ'ליאבינסק בהרי אורל ברוסיה. לאחר מלחה"ע השניה משפחת זלצמן עברה לפולין לעיר לגניצה.

תמונה 1

בשנת 1957 כשאבי היה בן 14 עלה עם הוריו ואחיו הצעיר אברהם לארץ לעיר קריית-גת. בשנים הראשונות תנאי המחיה היו קשים , אבי גר עם משפחתו בפחונים.

תמונה 2

חשמל לא היה והם השתמשו במנורת לוקס לתאורה. הם בישלו בעזרת פרימוס וישנו על מיטות ברזל ומזרונים מקש. בחורף היה קר מאוד ומסביב לפחונים היה הרבה בוץ. בקיץ הפחונים להטו והיה חם מאוד שאפילו אפשר היה לקבל כוויות. בתקופה זו לסבי וסבתי היה קשה מאוד למצוא עבודה סבתי עבדה כטבחית בבית-ספר וסבי נסע לאופקים ועבד שם כאופה לחם במאפיה (הוא נשאר שם במשך כל השבוע).

אבי החל ללמוד במחנות העולים. הוא למד לקרוא ולכתוב בעברית והכיר חברים חדשים שעלו מפולין , רומניה וממרוקו .בהמשך למד לימודים מקצועיים וקיבל תעודה של חשמלאי. אבי התגייס לצבא ונלחם במלחמות ישראל. תקופת שירותו הצבאי תרמה רבות להשתלבותו המוצלחת של אבי בארץ. הוא הכיר חברים רבים, סלנג, מאכלים שונים.

אבי החל לעבוד בגיל צעיר מאוד בגלל המצב הכלכלי הקשה בתחילה בעבודות בניין ובהמשך כחשמלאי. בשנים הראשונות אבי ומשפחתו גילו את דודתו ציפורה שעלתה לארץ לפניהם וגרה במושב שרונה. בהמשך אבי ומשפחתו הצליחו לשרוד בתנאים הקשים שהיו, הקימו בית בקריית-גת. אבי נשאר לגור בקרית-גת, התחתן עם אימי הלה כץ בשנת 1969. לאימי ואבי נולדו שני ילדים אחי הבכור איציק ונולד בשנת 1970 ובשנת 1975 נולדתי אני. אבי נפטר בשנת 2015 .

הזוית האישית של רונית

"חווית התיעוד היא חוויה מרגשת ומלמדת , זוהי הפעם הראשונה שאני עושה זאת".

העשרה

צ'ליאבינסק: "צ'ליאבינסק (רוסית: ?????????) היא עיר רוסית מדרום-מזרח להרי אורל על נהר המיאס, יובל של נהר אורל, כ-210 ק"מ דרומית ליקטרינבורג. העיר היא בירתו של מחוז צ'ליאבינסק".

פרימוס: "פרימוס (שם גנרי) הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20.  כירת קרוסין ניידת הפועלת באמצעות לחץ נרשמה כפטנט על ידי השוודי פראנס וילהלם לינדקוויסט (Frans Wilhelm Lindqvist) בסוף שנות ה-80 של המאה ה-19, אם כי לא ידוע בוודאות האם הוא הממציא או שרכש את התוכניות מאחרים. לינדקוויסט יצר את המותג "פרימוס" (מלטינית: "ראשון") שכבש את השווקים, הפך לשמו הגנרי של המוצר וזכה לחיקויים רבים". ויקיפדיה

שם המורה:רונית שור

תשע"ו, יולי 2016

מילון

פרימוס
פרימוס (שם גנרי) הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20. כירת קרוסין ניידת הפועלת באמצעות לחץ נרשמה כפטנט על ידי השוודי פראנס וילהלם לינדקוויסט (Frans Wilhelm Lindqvist) בסוף שנות ה-80 של המאה ה-19, אם כי לא ידוע בוודאות האם הוא הממציא או שרכש את התוכניות מאחרים. לינדקוויסט יצר את המותג "פרימוס" (מלטינית: "ראשון") שכבש את השווקים, הפך לשמו הגנרי של המוצר וזכה לחיקויים רבים.

צ'ליאבינסק
צ'ליאבינסק (רוסית: ?????????) היא עיר רוסית מדרום-מזרח להרי אורל על נהר המיאס, יובל של נהר אורל, כ-210 ק"מ דרומית ליקטרינבורג. העיר היא בירתו של מחוז צ'ליאבינסק.

ציטוטים

””ילדים קטנים צרות קטנות, ילדים גדולים צרות גדולות“ “

הקשר הרב דורי