מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של אבא לארץ ישראל

אני והורי בטיול
אני ואבי
עלייה, קליטה והקמת משפחתי

אבא שלי דוד מולטה דסטה נולד בעיר גונדר באתיופיה. גוֹנְדָר (באמהרית: ጎንደር) היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. היא נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. העיר הייתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי, שנקראת לעיתים קרובות "מחוז גונדר". כיום גונדר היא מרכז אזורי ועיר תיירותית שבמרכזה שוכן המתחם הקיסרי ההיסטורי, פאסיל גמב, המוכרז כאתר מורשת עולמית מאז 1979. גונדר היא גם מרכז דתי של הכנסייה האתיופית האורתודוקסית. גונדר מוכרת בישראל בשל כך שרוב היהודים שעלו לארץ מאתיופיה התגוררו בסביבתה של העיר. כיום עדיין מתגוררים בה מעט יהודים. (ויקיפדיה).

בגיל עשר למד אבי לנגן על כלי נגינה אתיופי מסורתי שנקרא "קראר", זו לירה עם שישה מיתרים המקובלת בשימוש במוזיקה אתיופית.

אבא עלה לארץ בגיל חמש עשרה במסגרת "מבצע משה" בשנת 1984. כאשר עלה לארץ עוברת שמו ממולטה לדוד. משמעות השם מולטה זה שפע, הוא נקרא כך כי כשנולד הייתה הצלחה ושפע בחקלאות, וגם כמשאלה כללית להצלחה בתחומים אלו.

בשנת 1988 התגייס אבי לצבא, ובשנת 1995 התחתן עם אמי. הם הביאו לעולם את שני אחי הגדולים: עומר ואבישי – ואותי.

הוריי ואני

תמונה 1

הזוית האישית

אושרי: שמחתי להכין את עבודת השורשים במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, לשמוע את סיפורי העלייה של משפחתי ולהעלות אותם על הכתב. אני שמח שמשפחתנו מתועדת במאגר המורשת.

מילון

מוזיקה אתיופית
המוזיקה האתיופית מגוונת ועשירה ביותר, נטועה ושואבת מקורותיה מהקבוצות האתניות הרבות המאכלסות את אתיופיה ואשר לכל אחת מהן ייחוד מוזיקלי. חלק מן הסגנונות המוזיקליים האתיופיים המסורתיים הושפעו בצורה ניכרת מן המוזיקה העממית שנוצרה באזורים אחרים של חצי האי הסומאלי, בעיקר בסומליה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קראר כלי נגינה אתיופי מסורתי שאבי מייטיב לנגן בו יחד עם חבריו“

הקשר הרב דורי