מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של יונה מרדכי מכורדיסטן לישראל

משפחת יונה בצריף מעברות, 1950
הגדת העליות
הגדת עליות - העלייה מכורדיסטן

יונה מרדכי, מומחה ללשון הארמית ומחבר המילון הארמי-כורדי-עברי, נולד בעיר זאכו (Zaxo) שבכורדיסטן בשנת 1938. יונה עלה לארץ בשנת 1950 במסגרת מבצע "עזרא ונחמיה" ומאז גר בירושלים. את השכלתו היסודית רכש בתלמוד תורה שבזאכו, שבו למד פרקי תנ"ך בתרגום (שַׁרֶע) וקריאה בטעמי המקרא. הנטייה הטבעית שלו לאוריינות הובילה אותו ללימודים באוניברסיטה העברית בתחומי ההיסטוריה, הספרות והלשון. את מיטב שנותיו השקיע בחקר יהדות כורדיסטן ופרסם שורה של ספרים, ביניהם "האובדים בארץ אשור", העוסק בתולדות יהדות כורדיסטן, מילון ארמי-כורדי-עברי בשני כרכים, אנציקלופדיה של יהדות כורדיסטן ועוד. כיום נחשב אחד ממנהיגיה הבולטים של העדה הכורדית.

בתקופת המנדט הבריטי בעיראק ובארץ ישראל סבלו היהודים מרדיפות ומפוגרומים, ומהם שעלו לארץ ברכיבה על חמורים ופרדות, תוך שהם משחדים שוטרים ופקידים בנקודות הגבול. בתאריך 9 במרס 1950 בקע ממַקלטי הרדיו ברחבי עיראק קולו של הקריין המבשר שהפרלמנט של עיראק אישר חוק המאפשר לכל יהודי לעזוב את המדינה, בתנאי שיוותר על נתינותו ורכושו. בשׂורת העלייה הלהיבה בעיקר את הצעירים, ובכך החל מבצע "עזרא ונחמיה." ההרשמה לעלייה נעשתה בבתי הכנסת.

משפחת יונה בצריף מעברת תלפיות, ירושלים 1950

תמונה 1

בתחילה נרשמו בעיקר משפחות מדַלַת העם, ואילו בני המעמד הבינוני והגבוה נמנעו מכך, שכן חששו לאבד את רכושם או חששו שמדובר בתרגיל ממשלתי לחשיפת הפעילים הציונים. לבסוף קמו כולם כאיש אחד מרצונם, השאירו הכול מאחור ועלו לישראל. כאמור, עולי כורדיסטן לא גורשו, והם הגיעו לארץ מטעמים אידאולוגיים, תוך שהם נוטשים מאחוריהם פרי עמל של אלפי שנים. "כשעלינו למטוס," מספר מרדכי, "חשבנו: הייתכן שמטוס זה, השוקל טונות של ברזל ומלא באנשים רבים, יתרומם באוויר? כל הדרך נשאנו תפילה שנגיע למחוז חפצנו בשלום. בהגיענו לנמל התעופה בלוד, ירדנו מן המטוס, רכַנו על המסלול ונישקנו את אדמת ארץ ישראל."

בנמל התעופה עלו על משאיות, ואלה הסיעו אותם למחנה המַעבר "שער עלייה" ומשם למעברת תלפיות בירושלים. חמש שנים גרו במעברה בצריף קטן. זאת הייתה תקופת הצנע, תקופה קשה של מחסור במצרכי מזון שניתנו לעולים בקיצוב, בתלושים ובנקודות.

יהדות כורדיסטן חוגגת מדי שנה את הסהרנה, חג האביב, המתקיים בימי חול המועד של פסח.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות. סיפורו של יונה מרדכי, העולה מכורדיסטן, שובץ בהגדת עליות בשל הזיקה שבין הלשון הארמנית-כורדית למוצא הארמי של עם ישראל.

מילון

יהדות כורדיסטן
יהדות כורדיסטן היא קהילה יהודית עתיקה אשר התקיימה בעבר באזור ארם נהריים, בין שלוחות הפרת והחידקל עד ימת אורמיה. האזור הגאוגרפי של כורדיסטן כולל את צפון-מערב איראן, צפון עיראק, צפון-מזרח סוריה, דרום-מזרח טורקיה, דרום ארמניה וקצה גבול אזרבייג'ן. תחום זה השתייך בעבר לממלכות הקדומות: מדי, פרס, אשור ובבל.

ציטוטים

”בהגיענו לנמל התעופה בלוד, ירדנו מן המטוס, רכַנו על המסלול ונישקנו את אדמת ארץ ישראל“

הקשר הרב דורי