מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של שלום קליין מהונגריה

ד"ר קליין, יו"ר תנועת שלם, יחד עם מנכ"לית התנועה ארנית דקל
משפחתו של שלום קליין
הגדת עליות - העלייה מהונגריה

ד"ר שלום קליין נולד בדברצין בהונגריה בשנת 1939, הוריו זרח הי"ד והניה ז"ל התפרנסו ממסחר ועסקו במעשי חסד רבים.

הקהילה היהודית בדברצין היתה פעילה, היו בה בתי ספר, בתי כנסת, ישיבה, שחיטה כשרה ומוסדות יהודיים נוספים.

בשנת 1942 נלקח האב על ידי ההונגרים בשליחות הגרמנים לעבודת כפייה באוקראינה, מתוך קבוצה של מאות אנשים שרד רק אדם אחד שספר איך הפשיטו את כולם בקור האוקראיני עד שכולם קפאו למוות. במרץ 1944 נכבשה הונגריה על ידי הגרמנים, ואז החלה ההשמדה של יהדות הונגריה. במהלך אותה שנה עד סוף המלחמה הוכחדו למעלה מ2/3 מיהודי הונגריה.

שנה שלמה חיה המשפחה בניסים, "היינו במקומות מהם נשלחו היהודים לאושוויץ ולטרזנשטאט. בראיה לאחור יכולנו לראות איך כוונה אותנו ההשגחה העליונה לאותם מקומות בהם שרדנו". את פסח תש"ד, חגגו בני המשפחה בנירבאטור, בבית הסבא והסבתא באווירת נכאים. בתום החג נסעו האם והילדים חזרה לדברצין. זמן קצר לאחר מכן הכניסו הגרמנים את כל מי שהיה בנירבאטור לגטו ומשם הועברו למחנה ההשמדה אושוויץ. רוב תקופת המלחמה עברה על המשפחה באוסטריה. החיים באוסטריה היו קשים, המשפחה סבלה מרעב כבד, מכות והשפלות. בתום המלחמה חזרה המשפחה לדברצין.

ההחלטה לעלות לישראל התקבלה לאחר שהמשטר הקומוניסטי חייב את הילדים ללכת ביום שבת לבית הספר ואסר ללכת לבית הכנסת. שערי היציאה מהונגריה היו נעולים, האם שכרה "מבריח גבולות" שגנב את כספה אולם לא התייאשה ומצאה דרך אחרת לצאת מהונגריה. בליל השביעי של פסח תש"ט הם יצאו למסע שהסתיים כעבור ימים אחדים בווינה, בירת אוסטריה, הפעם כבני חורין. במשך קרוב לשנה שהתה המשפחה במחנה מעבר, באותה תקופה היו אנשים שניסו לשכנע את אמו של שלום לנסוע לארה"ב אך היא ענתה "אני לא מחליפה גלות בגלות". לארץ עלתה המשפחה באנייה "אבזייה" שיצאה מאיטליה והגיעה לחופי נמל יפו.

האם קבעה את מקום מגוריהם בבני ברק, הבנים התקבלו לעליית הנוער ולמוסד לפליטי שואה בשם "בתי אבות", שליד ישיבת פוניביז' והבת התקבלה לבית ספר "בית יעקב". בשנת 1956 משהורם "מסך הברזל" בהונגריה, הגיעו בני משפחה רבים נוספים לארץ.

במסיבת ההודיה לרגל 50 שנה לעליית המשפחה לארץ, העניקה הניה קליין ז"ל לכל צאצאיה סידור שבו כתבה: "בקשה לכל צאצאי, שלא יינטשו את הארץ שזכינו, בחסדי ה', לחזור אליה ולכוננן את עפרה".

ד"ר שלום קליין בפעלו בתנועת של"מ

תמונה 1

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות הונגריה
יהדות הונגריה התקיימה באופן רציף בשטח המדינה מימי האימפריה הרומית הקדושה. תחת השלטון האוסטרו-הונגרי גדלה הקהילה ושגשגה, וזכתה לאמנציפציה. בשיאה, בממלכת הונגריה רבתי, מנתה למעלה מ-900,000 איש. בזמן השואה הושמדו מרבית יהודי הארץ, אם בגירוש לאושוויץ על ידי הגרמנים או במעשי הטבח והדיכוי של ההונגרים, ובהם אנשי מפלגת צלב החץ. בזמן השלטון הקומוניסטי הוגבלה ונרדפה הקהילה. ב-2012 חיו בהונגריה בין 50 ל-150 אלף יהודים, רובם בבירה בודפשט. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בראיה לאחור יכולנו לראות איך כיוונה אותנו ההשגחה העליונה לאותם מקומות בהם שרדנו“

”בקשה לכל צאצאי, שלא יינטשו את הארץ שזכינו, בחסדי ה', לחזור אליה ולכוננן את עפרה" (הניה קליין ז"ל)-“

הקשר הרב דורי