מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא שרה שביט לארץ ישראל

אני וסבתא בחצר במושב ארבל
סבתא בת כמה חודשיים ברומניה
עלית סבתא שרה באנית מעפילים

שמי אורן עמרני, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי ובחרתי להעלות את סיפור עלייתה סבתא שלי, שרה שביט, לארץ ישראל.

סבתא שרה שביט נולדה ברומניה, לבית משפחת פרנק, בעיר קלוז, מיד אחרי מלחמת העולם השנייה, זה היה בחודש באפריל 1946. שמה היה ורה פרנק ולהוריה קראו פרנק צבי מרים.

העלייה לישראל באניות הפאן

הייתה להם אפשרות לעלות לישראל, כפי שהוצע להם על ידי שליח התנועה, ששלח להם אחיו הצעיר של אביה שהיה כבר בישראל. הם נסעו ברכבת עד הים השחור ועברו את הגבול לבולגריה בעיר וורנה. שם חיקו להם שתי אוניות פאן גדולות: פאן יורק ו"פָּאן קרֶסֶנט". על שתי אוניות אלו עלו 15 אלף איש. הצפיפות הייתה נוראית, אבל ההרגשה הטובה הייתה שהם עולים לישראל ושם יגמרו כל התלאות וכל הסבל שהם עברו במלחמת העולם כשרוב מבני משפחתם נכחדו בשואה ובמלחמה. האוניות יצאו אחת אחרי השנייה מים השחור לכיוון טורקיה ובמייצרי הדרדנלים אוניות מלחמה של הצבא הבריטית ניסו לתקוף את שתי אוניות המעפילים. המעפילים מיד נכנעו והסכימו להתלוות לאוניות מלחמה הבריטית ושטו אחריהם עד קפריסין, כך הועברו כל העולים לקפריסין, כי לא הורשו ע"י הבריטים להכנס לארץ ישראל.

בניקוסיה הכניסו את המעפילים למחנות עולים. סבתא הייתה תינוקת, רק בת שנה וחצי. כשהתאפשרה העלייה לישראל, נתנו תחילה עדיפות לתינוקות ובתאריך 6.2.1947, כל המשפחות שהיו להם תינוקות עלו לארץ באנייה מיוחדת, שהבריטים שיחררו מקפריסין והביאה אותם לנמל חיפה.

מנמל חיפה, סבתא והוריה עברו לטבעון. שם גרו בבית הדוד שמואל אח של אביה. יחד עם בן הדוד יקי שהיה קטן מסבתא בשנה ועוד משפחה עם תינוק נוסף. כך הם היו שלוש משפחות עם שלוש תינוקות באותה דירה.

 סבתי בילדותה – בגיל שנתיים עלתה לישראל

תמונה 1

כשסבתא הלכה לפעוטון הגננת אמרה שכל ילדי הגן יהיו עם שמות עבריים, לכן הגננת שלחה להוריה פתקה כדי לשנות את שמה. בפתקה הציעה לשנות את שמה: לורד או ורדה. הוריה בסוף, שינו את שמה לשרה על שם סבתא מצד אימא שרה. וכך הפך שמה לסבתא שרה.

הזוית האישית

אורן עמרני: היה לי מענין לשמוע את סיפור עליה של סבתא שלי אני מאחל לה בריאות ואושר.

מילון

מושב ארבל
אַרְבֵּל הוא מושב עובדים בגליל התחתון ליד הכנרת והעיר טבריה בבקעת ארבל. המושב משתייך לתנועת המושבים והוא חלק ממועצה אזורית הגליל התחתון. המקום נקרא כשם היישוב העתיק ארבל שחורבותיו, כולל בית כנסת יהודי, מצויות בקרבת שטחו של המושב. (ויקיפדיה)

העפלה
לעלות לארץ ישראל בדרך לא חוקית

אוניות הפאן
הפָּאנים הוא כינוין של שתי אוניות מעפילים גדולות: "פָּאן יוֹרק" (Pan York; ובשמה העברי: "קיבוץ גלויות") ו"פָּאן קרֶסֶנט" (Pan Crescent; בשמה העברי: "עצמאות"), שיצאו יחדיו מבולגריה בדצמבר 1947 כשעליהן מעל 15,000 נפש מקהילת יהודי רומניה ו-420 מיהודי בולגריה, ונאלצו לבסוף לשוט לקפריסין. שתי הספינות שטו יחדיו לאורך כל הדרך ולכן הן כונו בשם אחד- "הפאנים". גודלן של האוניות, הארגון המדוקדק והמאבק הדיפלומטי סביב הפלגתן על רקע החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר, הקנו לפרשת ה"פאנים" חשיבות רבה בתולדות ההעפלה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למדתי מסבתא שלי על הנחישות שלהם לדבוק במטרה ולהגיע לארץ שלך“

הקשר הרב דורי