מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא רבתא מתימן

סבתא ואני
סבתא רבתא בצעירותה
ילדותה של סבתא רבתא והעלייה לארץ

סבתא רבתא יונה היא ילידת תימן, כיום פנסיונרית. היא בת 82, מתגוררת במושב ירחיב ונשואה לדוד. אימא לשבעה ילדים, סבתא ל- 22 נכדים ו ו- 33 נינים. בעבר עבדה בחקלאות – טבק, פירות הדר וגידולי פרות ועופות.

סבתא רבתא מספרת: " נולדתי בכפר היזם בתימן. אבי נפטר בילדותי ונאלצנו לגור שני אחיי הקטנים ואני אצל סבתי מצד אבא בזמן שאימא הייתה צריכה להתפרנס. סבתא גידלה אותנו בקושי רב, היא נאלצה לעבוד בתפירה. את הכפר נאלצנו לעזוב לטובת צנעה בשל חששה של סבתי כי נילקח ונאלץ להתאסלם. גרנו בעיר משך מספר שנים עד אשר סבתי נפטרה. אמי התחתנה בשנית ועברנו לגור עמה.

העלייה לישראל

לארץ עליתי לבדי בטיסה ללא משפחתי (הם עלו אחרי) במבצע "מרבד הקסמים" בשנת 1950. יצאנו מתימן ביום חמישי ונסענו במשאית יום ולילה. במהלך הנסיעה עברנו במספר כפרים, אולם לא הורשנו לעבור בחופשיות את המחסומים.

נאלצנו לעבור בידוק על מנת לראות האם יש ברשותנו כסף. לבסוף הגענו למקום שנקרא "חשד", בו גרנו במשך שלושה חודשים באוהלים בתנאים קשים. לפני שעלינו למטוס נתבקשנו להוריד מעלינו את כל הזהב, תכשיטים וכסף בטענה כי "המטוס לא ימריא" כשהתכשיטים עלינו. אימא שלי סיפרה כי החביאה שרשרת בכיס של ילד שעלה עמה במטוס לישראל, היות וראתה כי מבצעים חיפוש על אישה שהייתה בטיסה. כשהגיעו לארץ ישראל אימא שלי מיהרה לקחת את השרשת מהילד והביאה לי אותה כשנפגשנו.

הגעה לארץ

כשהגענו לארץ נחתנו בלוד. חשבתי שארץ ישראל תראה כמו גן עדן, אבל זה לא היה כך. בלוד הכניסו אותנו למחסן, קיבלנו כריך עם ריבה. הועברנו לעין שמר במשך חצי שנה גרנו באוהלים מספר משפחות באוהל אחד ובתנאים קשים – קיבלנו תלושים עמם הלכנו לקבל צלחת אוכל, היה קר – רוחות וגשמים ופעם האוהל נפל עלינו. לא היה מטבח, השירותים היו בחוץ, חשמל היה רק במעבר.

הקמת משפחה

בעין שמר התחתני עם דוד. לאחר מכן עברנו יחדיו לספסופה, בה גרנו כחמש שנים. בספסופה גרנו בבית שכלל שני חדרים – חדר שינה ומטבח. שירותים היו בחוץ. הכל היה מלוכלך ובוצי. סבלנו מקור. בספסופה נולדו שני ילדי הבוגרים.

לאחר מכן עברנו למושב ירחיב היות ובספסופה לא הייתה עבודה וסבלנו מתנאי מזג האויר אליהם לא היינו מורגלים. בירחיב גרנו במגורי קבע עד היום. נולדו לנו חמישה ילדים נוספים. עבדנו בעיקר בחקלאות – גידלנו פירות הדר, היו לנו רפתות ולולים. זכינו לראות את ילדנו מתחתנים ומקימים משפחות משלהם.

הזוית האישית

סבתא יונה: לדעתי מדובר בתכנית חשובה המאפשרת לילדים לשמוע ולהבין את מה שעברנו בזמן הקמת המדינה. נהנתי לספר לניני את סיפור עלייתי ארצה ולשמר את סיפורי למען הדורות הבאים. נהנתי מהמפגשים ומההתעניינות שלו בילדותי.

יהלי: היה לי כיף לשמוע את סבתי מספרת את סיפור עלייתה ועכשיו שהסיפור נמצא במאגר תכנית הקשר הרב דורי, גם הדורות הבאים יקראו את סיפורה של סבתי.

מילון

מבצע על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זכינו לראות את ילדנו מתחתנים ומקימים משפחות משלהם“

הקשר הרב דורי