מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא יעל ממרוקו

ממרוקו לבית שאן - מרכז למורשת בית שאן
סבתי עברה מבית שאן לטירת הכרמל
העלייה ממרוקו

שמי אופיר סלוק השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי יעל ותעדנו את סיפור עלייתה לארץ. סבתי יעל עשור נולדה במרוקו בשנת 1954 ועלתה לארץ ישראל עם משפחתה, כשהייתה ילדה בת שש, בשנת 1961.

סבתא יעל מספרת:

"נולדתי במרוקו בשנת 1954 להורים אמידים, כאשר היינו ששה אחים בסה"כ. אבי היה יצרן נעליים, ובין היתר הוא ייצר אותן לבית המלוכה במרוקו.

בשנת 1961 עלינו לארץ, כאשר הייתי בת 6. שטנו במעין אניית מעפילים ממרוקו לצרפת, ומצרפת הגענו לארץ בטיסה. כאשר נחתנו בארץ, הובילו אותנו באוטובוסים לבית-שאן.

תמונות ממאגר מוזיאון הילדים בבית שאן – המרכז למורשת בבית שאן

בית שאן בשנות השישים – בית ויצו הישן

תמונה 1

 

בבית-שאן היו רק צריפים על כל התנאים הנלווים, רק מקרר, קרח ומיטות ממתכת. המעבר ממרוקו לשם היה קשה. במרוקו הייתה לנו דירה מפוארת – בישראל עברנו למגורים בצריפים. בשלבים יותר מאוחרים עלו והצטרפו אלינו גם האחים של אמי ושל אבי המשפחה המורחבת.

אבי התאקלם מהר. בהתחלה הוא עבד כעובד אדמה, ולאחר מכן הוא הפך להיות המציל של הבריכה בבית שאן.

כאשר עלינו לארץ, נאלצתי לשנות את שמי המקורי ליעל, מכיוון שבעברית לא קיימים הצלילים שבעזרתם נהגה שמי המקורי. בהתחלה נבהלתי משינוי שמי ואז הוריי והמורה שלי הרגיעו אותי. לקח לי זמן להתרגל לשם החדש, כמו גם לקרובים שלי, אך זה קרה בסופו של דבר.

באותה תקופה ההורים שלי לקחו החלטה לעבור לאיזור חיפה לטירת הכרמל. כך היה כאשר הייתי בת 9, ולמדתי בכיתה ד', עברה המשפחה לגור בטירת הכרמל, מאז אני מתגוררת במקום זה.

הזוית האישית

אופיר סלוק במסגרת תכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא יעל מתעדים את סיפור עלייתה ממרוקו והסתגלותה לחיים בארץ.

מילון

בית שאן
בֵּית שְׁאָן היא עיר במחוז הצפון בישראל, בבקעת בית שאן, ממזרח לעמק יזרעאל, ממוקמת על כביש 90 כ-25 קילומטר מדרום לים כנרת...המועצה המקומית החדשה נוסדה בחודש יוני 1949 ונקראה בית שאן. רוב האוכלוסייה הערבית עזבה קודם לקרבות מלחמת העצמאות ובמהלכם ומיעוטה פונה לאחריהם, בעיקר לנצרת. שטח השיפוט שלה הוא 7.1 קמ"ר, הוכרזה כעיר בשנת 1999.

טירת הכרמל
טִירַת כַּרְמֶל היא עיר במחוז חיפה בישראל. טירת כרמל ממוקמת בין המורדות המערביים של הר הכרמל לבין הים התיכון, דרומית לחיפה בסמוך לכביש 4, הכביש הישן מחיפה לתל אביב. לטירת כרמל רצועת חוף באורך של 2.6 ק"מ.

ציטוטים

”נאלצתי לשנות את שמי המקורי ליעל“

הקשר הרב דורי