מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא אבלין שלוקה מתוניס

סבתא שלי ואני
חטיבת ביניים ריגלר בו אני לומדת
סיפור עלייתה וחייה של סבתי

שמי אלין, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סיפורה של סבתי אבלין שמספרת לי את סיפור חייה.

סבתא נולדה בתוניס להוריה, עליזה ומשה סטבון שאהבו את השם אבלין ולכן קראו לה בשם זה. סבתא נולדה בעיר סוסא שבתוניס בשנת 1951. לכן היא מדברת ערבית, השפה המדוברת בתוניס. בנוסף לכך סבתא מדברת גם צרפתית.

לסבתא יש ארבעה אחים: אחות בכורה בשם מרים, לאחר מכן נולדו שלמה ומישל, סבתא אבלין ובן הזקונים יוסף. הם גרו בשכנות לגויים. אבא של סבתא עבד במחנה עבודה של הנאצים כי הכריחו אותו לעבוד שם, לאחר שעלו לארץ הוא עבד בסלילת כבישים.

סבתא עלתה לארץ בשנת 1952 כשהייתה בת שנה, משפחתה הגיעה ישירות למעברה בטבריה. הדירה הייתה קטנה מאד וצפופה, בעלת חדר אחד. מחוץ לדירה היה ברז ובו היו מתקלחים ומכבסים, בבית עצמו הייתה פתיליה עליה היו מבשלים. במעברה היו הרבה ילדים והם שיחקו יחד בחצר.

ההורים של סבתא שלי היו הורים טובים, למרות שלא היה כסף הם דאגו להם לכל מה שצריך. הם רכשו את המזון בשוק. ממתקים לא קנו כי זה היה יקר ולא היה להם כסף. סבתא זוכרת במיוחד את המשחקים בשכונה, לא היה כסף ומשחקים כמו היום, היה להם קלאס וחמש אבנים. הרגעים האלה היו מאוד משמעותיים וכיפיים עבורה. לסבתא היו שתי חברות טובות: צביה ושושנה. הן שיחקו כל היום יחד בחצר במעברה.

המאכל האהוב על סבתא הוא קוסקוס. סבתא אהבה ללכת לבית הספר. במיוחד אהבה את הטיול שהיה להם בטבע, היא לא זוכרת לאן הטיול היה אבל היה לה כיף במיוחד. סבתא עזבה את בית הספר בכיתה ו' בשביל לעבודה ולעזור בפרנסת הבית, היא עבדה במפעל בננות בבית אריזה ולאחר מכן במלצרות. סבתא הייתה דתייה והוציאה פטור מהצבא ולכן לא שירתה בצבא.

מנהגים ומסורות

מנהג בלתי נשכח של סבתא זה קוסקוס ביום שלישי: בימי שלישי קבוע היו מכינים קוסקוס בבית ילדותה, היום סבתא שומרת על המנהג הזה רק שהיא שינתה והעבירה ליום שישי. חווית חג שיש לה היא סעודת פורים, מגיל קטן היו מקפידים על להדר את חג הפורים ולהשקיע בסעודה הזו.

סבתא מאד אוהבת לבשל, ולתפור ולצפות בטלוויזיה. לסבתא היה חלום להקים משפחה גדולה והיא הגשימה אותו.

חפץ העובר מדור לדור

לסבתא יש צמיד מאימא שלה ז״ל שהיא לא מורידה אף פעם והוא מאוד חשוב לה.

הצמיד של סבתא

תמונה 1

הזוית האישית

אלין הנכדה המתעדת: היה לי כיף לשבת עם סבתא ולשמוע על החיים שלה, למדתי מסבתא דברים מעניינים ובמיוחד למדתי שחשוב לחלום ולהגשים את חלומותי.

מילון

קלאס
קלאס הוא משחק ילדים המצריך אבן ושרטוט על הקרקע. השרטוט מתבצע בדרך כלל באמצעות גיר או אבן-גיר, או שהוא שרטוט מוכן מראש, המצוי למשל במגרשי משחקים. השרטוט מכיל מתחמים סגורים, בהם רשומים מספרים סודרים. המשחק מיועד לשני משתתפים לפחות, אף כי ניתן לשחק בו גם כמשתתף יחיד לצורך תרגול.

ציטוטים

”לסבתא היה חלום להקים משפחה גדולה והיא הגשימה אותו“

הקשר הרב דורי