מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של נעמי מרוסיה לארץ ישראל

נעמי היום, 2019
נעמי עם בעלה מיכאל, ז"ל
הגדת עליות - העליה מרוסיה

נעמי (לודמילה) ברנר נולדה בשנת 1944 במוסקבה, בירת רוסיה. נעמי מתגוררת כיום ביישוב אלעזר שבגוש עציון ומעבירה בהתנדבות הרצאות לנוער ולמבוגרים על נושא ה"סירובניקים". היא עלתה לארץ בשנת 1972 עם בעלה מיכאל ז"ל ועם בנם הבכור, שהיה אז בן 8. נעמי למדה במכללה להנדסאות בניין ברוסיה, ומיכאל למד כלכלה באוניברסיטת מוסקבה.

יהודי ברית המועצות לשעבר לא ידעו הרבה על ישראל עד 1967, אבל אחרי מלחמת ששת הימים חלה בקרבם התעוררות עצומה. המשטר לא אִפשר כל גילוי של דת: היה אסור לחגוג את החגים, היה אסור ללמוד עברית, והיה אסור לקיים כל טקס יהודי שהוא. מי שהעז לעשות דבר-מה בעל אוריינטציה יהודית, הסתכן בעונש קשה. יהודים התחילו לחפש זה את זה והחלו לקיים מפגשים שנקראו "מפגשי מטבח", ישיבות חשאיות שבהן דיברו על ישראל ועל העלייה לישראל.

נעמי ובעלה מיכאל, ז"ל

תמונה 1

אלא שכדי לעלות ארצה היה צריך לעבור דרך חתחתים. ההחלטה לעלות הייתה בגדר צעד בלתי הפיך, שבגינו הסתכנו במאסר או בהגליה לסיביר. מי שהגיש בקשה לעלייה, נדרש להביא אישורים רבים, ובהם אישורים מההורים המבוגרים, שמרשים לילדיהם לעזוב אותם, ואישור ממקום העבודה, שעל עצם בקשתו "זכה" המבקש בפיטורים מיידיים ובנזיפות. למגישי בקשה לעלייה לא הייתה עבודה, הם נדרשו להחזיר למדינה סכומי עתק ולוותר על האזרחות, והם חיו מן היד אל הפה, לפעמים לאורך זמן.

נעמי ובעלה מכרו את כל רכושם, ובכלל זה את אוצרות המשפחה, את הרהיטים ואפילו את הווילונות. הם גייסו כספים מכל הקרובים כדי לעמוד בסכום הגדול שהשלטונות ביקשו.

דוד של נעמי, אחיו של אביה, אליהו לויטין, שהגיע לקיבוץ כפר גלעדי אי-שם בשנות העשרים, שלח להם הזמנה לעלות ארצה. זמן קצר לפני עלייתם חלה הבן בדיזנטריה ואושפז, ונעמי ובעלה הבריחו אותו מבית החולים כדי שיוכל לטוס עמם לישראל. הפרידה מההורים לוותה בכאב לב גדול. אחת הסבתות אפילו כעסה מאוד על שעזבו אותה, אך בסופו של דבר עלתה ארצה בשנות התשעים, כשמסך הברזל נפרץ.

בארץ שמרה המשפחה על השפה הרוסית, אבל לנוכח האיסורים בברית המועצות על כל ביטוי של יהדות, בבית תמיד הדגישו עד כמה חשוב לשמור על הזהות היהודית. כיום נעמי היא אימא לארבעה ילדים וסבתא לשנים-עשר נכדים, וכולם ממשיכים את דרכם של נעמי ומיכאל לאהבת הארץ ואהבת התורה.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת שלם, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות רוסיה
הדות רוסיה, קהילה יהודית-אשכנזית בעיקרה, היא קהילה גדולה ומגוונת מאוד שהתקיימה באזורי האימפריה הרוסית, מאוחר יותר בברית המועצות, וכיום שורשיה הגאוגרפיים כוללים את הפדרציה הרוסית (מדינת רוסיה) ואת מדינות ברית המועצות לשעבר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נעמי ובעלה מכרו את כל רכושם, את אוצרות המשפחה, את הרהיטים ואפילו את הווילונות“

הקשר הרב דורי