מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של דניאל מאלג'יר לישראל

דניאל סבתא של ליאל
בית ספר תמר אריאל
סבתא דניאל מספרת לנכדתה ליאל

נולדתי באלג'יר במשפחה בה היינו ארבע בנות ובן. אני הרביעית מבין הבנות. סבא וסבתא שלי באו ממרוקו והם דיברו ערבית וספרדית ואנחנו דיברנו צרפתית. לא הכרתי את סבא וסבתא שלי, אבל הייתי קרובה לסבתא מאומצת שלי קלמנטין. הייתי קרובה גם לסבתא רבתא שלי.

הייתי מאוד צעירה, אבל אני זוכרת, שהאחיות שלי התקשו ללכת לבית הספר בגלל המלחמה בשנת 1940. אני לא זוכרת בדיוק אבל היה מאוד עצוב.

בהמשך, אני זוכרת שגדלתי עם סביבה שאהבה אותי מאוד. היו לי הרבה חברות. אני זאת שתמיד ארגנה את המסיבות והייתי מלכה בראש החבורה שהייתה לנו… הייתי מאוד חברותית וכל המשפחה והחברות אהבו אותי. זאת הייתה תקופה טובה בחיי שהייתי אוהבת ונאהבת על ידי חברות.

התחתנתי בגיל מאוד צעיר, הייתי בת 17. כאשר היינו צריכים לעזוב את אלג'יר ולעבור לצרפת. כבר הייתי נשואה עם בן. היה לנו מאוד קשה לעזוב את אלג'יר, אבל למרבה המזל משפחתי הייתה מגובשת מאוד שבר שעזר לנו כדי לעבור זאת. עודדו אותי במהלך הזה. במשך השנים נולדו לי עוד שלושה בנים.

בשלב מסויים הגענו לארץ, במסגרת טיול משפחתי. מאוד נהנינו והתרגשנו, התאהבנו בארץ הזו ורצינו מאוד לעבור לגור כאן וזה מה שעשינו, עלינו מצרפת לישראל.

שניים מהבנים שלי נשארו איתנו בארץ אלי, והבן הנוסף סמי שסיים בארץ את על לימודיו ואת שירותו בצבא. ושני בנים שלי גרים היום ביפן. אנחנו כולנו אוהבים את הארץ וגם אלה שלא עלו אוהבים, מבקרים ובטוחים שיום אחד יעשו את הצעד הזה, עלייה לארץ.

הזוית האישית

סבתא דניאל: אני משתתתפת עם ליאל נכדתי במיזם "מדור לדור" במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.  אנו מאוד גאים בליאל שתיעדה את סיפור עליתינו ואנו גאים בה מאוד.

מילון

יהדות אלג'יר
יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם. ליהדות אלג'יריה היו מספר מרכזים גדולים בעלי מאפיינים שונים במקצת: אלג'יר, קונסטנטין, תלמסאן, אוראן וגרדאייא וקהילות יהודיות היו פרוסות גם בערים קטנות יותר ברחבי המדינה. בשיאה מנתה יהדות אלג'יריה כ-130,000 נפשות, אך כיום נותרו במדינה יהודים ספורים. רוב יהודי אלג'יריה היגרו בשנת 1962 לצרפת, שאת האזרחות שלה הם קיבלו בשנת 1870 בעקבות צו כרמיה, וחלקם עלו לישראל, (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התאהבנו בארץ הזו ורצינו מאוד לעבור לגור כאן“

הקשר הרב דורי