מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של אניטה לארץ

אניטה ואיציק
עליית הנוער ממרוקו
סיפור עלייתה והתאקלמותה של אניטה בארץ ישראל

אניטה עלתה ממרוקו השנת 1956 כשהיא הייתה בת 9.

אניטה עלתה לבדה לארץ במסגרת "עליית הנוער" עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית. 

ב1949 ביקר במרוקו משה קול, ראש הארגון. בעקבות ביקור זה, נפתחה תכנית של עליית הנוער בקזבלנקה, ונערכו לקליטת ילדים בארץ. יש הסבורים כי זוהי נקודת פתיחה לתחילת עלית יהודי מרוקו בשנות ה-50. בעשור זה החלה מגמה של התגברות החינוך המקצועי באידיולוגיה של הארגון, לעומת מטרות החינוך החקלאי שהיו עד כה. 

תמונה 1

יום אחד בשעה 2:00 בלילה הסוכנות היהודית לקחו אותה ועוד ילדים בספינה לצרפת. מצרפת הגיעו לישראל במטוס, ומשם הביאו אותם לקריית טבעון.

לאחר כמה זמן העבירו אותה לקיבוץ כיסופים על יד באר שבע. אניטה גרה בקיבוץ 9-10 שנים. עד שהוריה הגיעו לארץ.

כשהוריה הגיעו לארץ אימא שלה שאלה את הסוכנות איפה אניטה נמצאת ואמרו לה שהיא בקיבוץ כיסופים.

אימא שלה לא רצתה שתישאר בקיבוץ ובקיבוץ התנגדו כי היא השתלבה טוב בקיבוץ.

אבל עדיין אימא שלה התנגדה מכיוון שהיא שכלה בן בחיל השריון שהיה בגיל 19 והוא נפל בעת מילוי תפקידו, והיא רצתה שאניטה תהייה איתה.

אניטה עזבה את הקיבוץ ועברה עם אימא שלה לאור יהודה. היא עבדה ולמדה חצי יום כדי לעזור למשפחתה להתפרנס עד שהכירה את בעלה והם התחתנו. 

בנימה אישית: אניטה יקרה, היה לי כיף איתך. תודה רבה על כך שסיפרת לי את סיפור עלייתך לישראל. אני מאחל לך הרבה אושר ועושר, אריכות חיים ויושר וגם שתדעי רק טוב.

המפגשים התקיימו בין תלמידי בי"ס הגליל בתל אביב לבין מרכז רב שירותים לקשיש "התקווה", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בשנה"ל תשע"ד (2013-4), בהובלתן של המורה כלנית לובל ישראל, היועצת מורן בייז ומנהלת המועדון ציפי אורטל.

מילון

עליית הנוער
עליית הנוער הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

ציטוטים

”אניטה יקרה, היה לי כיף איתך. תודה רבה על כך שסיפרת לי את סיפור עלייתך.“

הקשר הרב דורי