מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה מאורוגוואי של סבתא רבתא גבריאלה פרידמן

תמונה שלי (איילה) ביחד עם סבתא רבתא שלי
תמונה שלה ככלה
סיפור ילדותה ועלייתה לארץ של גבריאלה

שמי איילה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתא רבתא שלי, גבריאלה פרידמן.

סבתא רבתא גבריאלה פרידמן נולדה בשנת 1928 במונטווידאו, עיר הבירה של אורוגוואי. ההורים שלה נולדו בבודפשט שבהונגריה. אביה הגיע לאורוגוואי בשנת 1926, ואמה ב-1927.

אמה של סבתא לא רצתה שיהיו לה חברות וחברים בילדותה, מפני שחשבה שהיא תקבל מהם השפעה רעה, לכן סבתא תמיד שיחקה לבדה והחליפה בית ספר כל שנתיים. בשנת 1932 הוריה התקשו לשלם משכנתא מפני שהכלכלה במונטווידאו הייתה חלשה, והם עברו כל המשפחה לבית קטן יותר. בגיל 13 עברה סבתא לתיכון מקצועי, בו לומדים כרגיל בבוקר ואחר הצהרים לומדים מקצוע לבחירה. בתיכון היו בנות גדולות ממנה ואמה חשבה שהיא מקבלת מהן השפעה רעה לכן הוציאה אותה מבית הספר ובמקום ללמוד היא עזרה לאמה בבית.

העלייה לארץ

הבת הבכורה שלה, סוסנה, התחתנה ועלתה לארץ בשנת 1974. אחרי כמה שנים, סבא שלי, הבן השני שלה, נסע לבקר את סוסנה בישראל בזמן שסבתה שלי הייתה בהריון עם דודה שלי, בתה השנייה, וכשחזר החליט שהוא לא רוצה להישאר באורוגוואי, מפני שהמצב הכלכלי היה רע מאוד. גבריאלה ובעלה החליטו לעלות לארץ, והנכדים נשארו באורוגוואי. אחר כך, כשאבא שלי היה בן 6, דודה שלי בת 4 ודוד שלי בן 9 חודשים, גם הם עלו לארץ.

סבתא רבתא ביום חתונתה

תמונה 1

הזוית האישית

איילה הנכדה המתעדת: היה לי ממש נחמד ללמוד על השורשים שלי, אני שמחה שהשתתפנו בתכנית. משפט שמאפיין את סבתא רבתא: 'רק בריאות', היא תמיד אומרת שמה שחשוב הוא שנהיה כולנו בריאים.

מילון

מונטווידאו
מונטווידאו היא עיר הבירה, הנמל המרכזי, והעיר הגדולה ביותר באורוגוואי. מונטווידאו היא עיר עיקרית באורוגוואי, והעיר היחידה במדינה בעלת למעלה ממיליון תושבים. במונטווידאו ישנו נמל ימי, אחד מהחשובים באמריקה. בעיר נמצאות מצבות זיכרון ומוזיאונים רבים, וכמו כן גם מבנים היסטוריים וכיכרות. על פי מסד נתוני משאבי האנוש, מונטווידאו היא העיר בעלת איכות החיים הגבוהה ביותר באמריקה הלטינית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”משפחה זה הכי חשוב“

הקשר הרב דורי