מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה ראשונה שלא התקיימה וחזרה למרוקו

ורדה בוהדנה ושחר - קשר רב דורי
מעברה
עלייה שנייה שבסופה הגענו לארץ ביוני 1955

ורדה בוהדנה, נולדה בעיר סיפרו שבמרוקו בשנת 1945, עלתה לישראל בשנת 1955. משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם שחר בבית הספר אלון הרצליה. יחד תיעדו את סיפורה של ורדה על עלייתה לישראל:

עלייה ראשונה שלא התקיימה וחזרה למרוקו  

העלייה הראשונה של המשפחה אירעה בשנת 1951 ארזנו ויצאנו לדרך! הגענו למחנה עולים בקזבלנקה ושם חיכינו לתור שלנו לעלות לאנייה. במחנה עברנו בדיקות ושם גילו שלחלק מהילדים יש מחלת עיניים והמשפחה לא יכולה להתקדם אלא לחזור למרוקו כדי לקבל טיפולים.

לא זכור לי טיפול מיוחד שלא יכולנו לקבל בארץ. בדיעבד אני יודעת היום מסיפורים שעשו סלקציות הם בחרו משפחות עם ילדים בוגרים לעבוד ולהתגייס לצבא. עלייה שנייה שבסופה הגענו לארץ ביוני 1955 

עלייה שנייה שבסופה הגענו לארץ ביוני 1955. יצאנו בחשאי בלילה כי לא רצינו שהשכנים הערבים ידעו שאנו עוזבים את מרוקו לארץ ישראל. שוב הגענו למחנה עולים קזבלנקה, שוב בדיקות ואז גילו שלחלק מכל העולים יש גזזת, אבל המשכנו. מקזבלנקה נסענו לצרפת. שוב מחנה עולים עד שהגיע הזמן לעלות לאנייה. לאנייה שהביאה אותנו קראו מולדת. היה זה שבוע של סערות, רוחות וטלטולים. אף הורידו סירות והלבישו לנו גלגל הצלה. הגברים התכסו בטליתות והתפללו. כשהים נרגע, האמנו שזה בגלל התפילה והגענו לנמל חיפה.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa3

אבי שכב כל השבוע במיטה כיוון שסבל ממחלת ים. היינו צריכים לתמוך בו כדי לרדת מהאנייה. למטה חיכו לנו אנשי הסוכנות, הם רשמו את השמות עם שגיאות, העלו אותנו למשאית ופתאום סבתא שלי הגיעה (זו שעלתה לארץ בשנת 1951) עלתה איתנו למשאית והתחלנו לנסוע. הגענו שכבר היה חושך, שממה למקום שמסתבר שהוא מעברת אשקלון. לנו שם לילה אחד ולמחרת נסענו עם סבתא לרמלה ומשם התחלנו פרוצדורה לעבור למעברת רמלה.

 

ציטוט: "בשנת 1954 הוטל על "המוסד לתפקידים מיוחדים" ביחד עם מחלקת העלייה של הסוכנות היהודית להקים במרוקו מחתרת להגנתם. הם העלו רק יהודים צעירים ובריאים שיש להם משפחה בארץ שהם ישהו אצלה.

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa1

אחרי שהתאקלמנו אבא קיבל עבודה בניקוש עשבים במשך 12 יום בחודש ושאר החודש היה מובטל. הוא לקח יוזמה והתחיל להעסיק את עצמו באיסוף קרשים ולאט לאט בנה ליד הצריף חדרון שהפך למטבחון ואחרי זה גם מרפסת, בנה לול תרנגולות, שתל תירס ופלפל. אנחנו, הילדים הסתכלנו ועזרנו וכך למדנו לתקן דברים ולצבוע. מאמא שלי למדתי לסרוג, לרקום ולבשל.

אנחנו משפחה מסורתית והלכנו לבית ספר של דתיים. אנו חוגגים את כל החגים לפי ההלכה ולפי מסורת. אנו ישנים בסוכה, חוגגים מימונה, בפורים משלוח מנות, בחנוכה מדליקים נרות, ביום כיפור צמים ובכל ימי הצוםם ובפסח מחליפים את כל הכלים.

העשרה

מעברה: "מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה".

תשע"ו

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, מחנה עולים או יישוב קליטה, היה יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”אנו משפחה מסורתית והלכנו לבית ספר דתיים. חוגגים את כל החגים לפי ההלכה ולפי מסורת“

הקשר הרב דורי