מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבא נחום מרומניה לארץ

מברית המועצות - לרומניה - לאיטליה - לישראל
תעודת מסע שסיפקו שלטונות רומניה - ויקיפדיה
עלייתו של סבא נחום:

שמי מיקה דוידוף השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי במסגרת עבודת שרשים שהכנו בכתה. במפגשים עם סבי נחום גזין, שמעתי את סיפוריו.

סבא נחום הוא האבא של אמא שלי. סבי נולד בברית המועצות (רוסיה) בתאריך 17.9.1944 . הוא עלה לישראל בתאריך 2.2.1958. אמא של סבא נחום, סבתא רבתא שלי, נולדה בפולין, בגלל שינויי הגבולות שהיו באזור שהפך לברית המועצות תוך כדי המלחמה, התאפשר למשפחה לעזוב את ברית המועצות ולעבור לפולין בשנת 1957 כשהמטרה היא להגיע לישראל.

עליית יהודי רומניה – שינוי הגבולות

"בתקופה שבין הרבע האחרון של המאה ה-19 ואמצע המאה ה-20, שונו גבולות רומניה כמה פעמים, לכן יש לעתים בלבול בין זהות ארצות המוצא האזרחיות של העולים בטרם בואם לארץ. לרומניה צורפו בתום מלחמת העולם ה-I חבלי ארץ מהאימפריה האוסטרו-הונגרית (בוקובינה, טרנסילבניה וכן באנאט), מן האימפריה הרוסית (בסרביה), ומבולגריה (הקדרילטר, דוברוג'ה). מאוחר יותר נקרעו ממנה חבלים, שסופחו להונגריה (צפון טרנסילבניה – הושבה לרומניה בסוף מלחמת העולם השנייה), לברית המועצות (בסרביה וחלק מבוקובינה, שהיו לרפובליקת מולדובה) ולבולגריה (הקדרילטר, דוברוג'ה). אשר על כן ההתייחסות למוצא העולים היא לפי הסטטוס של מחוז מוצאם בעת עלייתם". (ויקיפדיה)

בשנת 1958 הם עזבו את פולין ונסעו ברכבת מהעיר ורשה לאיטליה, לעיר נאפולי. מהעיר נאפולי הפליגו באנייה בשם "עלייה" והגיעו לנמל חיפה ישראל.

סבא ומשפחתו היגיעו באנייה לנמל חייפה

תמונה 1

 

"לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך השנים 1958-1966 עלו מרומניה לישראל יותר מ-106,000 יהודים, כשהשנים 1961 (20,800 עולים) ו-1964 (24,244 עולים) בולטות במיוחד….

הזוית האישית

היה לי מאוד מעניין לכתוב את העבודה. ואני מאחלת לסבא שלי את כל הטוב שבעולם.

קישור לאתר בית התפוצות לקריאה נוספת על סיפור של יהודי רומניה – תרבות יהודית שלא הכרתם‏

 

מילון

העלייה מרומניה
בתקופה שבין הרבע האחרון של המאה ה-19 ואמצע המאה ה-20, שונו גבולות רומניה כמה פעמים, לכן יש לעתים בלבול בין זהות ארצות המוצא האזרחיות של העולים בטרם בואם לארץ. לרומניה צורפו בתום מלחמת העולם ה-I חבלי ארץ מהאימפריה האוסטרו-הונגרית (בוקובינה, טרנסילבניה וכן באנאט), מן האימפריה הרוסית (בסרביה), ומבולגריה (הקדרילטר, דוברוג'ה). מאוחר יותר נקרעו ממנה חבלים, שסופחו להונגריה (צפון טרנסילבניה - הושבה לרומניה בסוף מלחמת העולם השנייה), לברית המועצות (בסרביה וחלק מבוקובינה, שהיו לרפובליקת מולדובה) ולבולגריה (הקדרילטר, דוברוג'ה). אשר על כן ההתייחסות למוצא העולים היא לפי הסטטוס של מחוז מוצאם בעת עלייתם.

ציטוטים

”בגלל שינויי הגבולות התאפשר למשפחה לעזוב את ברית המועצות ולעבור לפולין “

הקשר הרב דורי