מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה והגשמה

גל ונח
חתונה של רינה ומנדל

אירועים אשר אלמלא קרו לא הייתי אני [הנכד גל] זוכה לספרם.
 
יוני 1940 
רבקה, אמו של סבא רבא מנדל [אז בן 20], הבינה כי המאכלת קרבה לצוואר. היא ציידה את בן זקוניה בכסף ויום לפני שנכנסו הרוסים לצ'רנוביץ [לאחר הסכם ריבנטרופ מולוטוב], שלחה אותו לבוקרסט ברכבת האחרונה למרות שידעו כי מורידים יהודים מן הרכבת ומוציאים אותם להורג. בדרכונו הפולני בוצע זיוף ושמו שונה למנדל כריסטיאן וינבלום וכך שוכנעו הבריטים כי מדובר בנוצרי ולא ביהודי, ובסיוע תנועת בית"ר ו 100,000 lei, הנפיקו "סרטיפיקט"- אשרת כניסה. 
 לאיסטנבול הגיע באניה מנמל קונסטנצה ברומניה. את הדרך מאיסטנבול ועד מרסין – עיירה על גבול  סוריה – עשה ברכבת [טאורוס] ומשם בספינת משא קטנה שהובילה זכוכיות, וכנוסע יחיד, לחיפה .
1944
פאני, אמה של סבתא רבתא רינה, באומץ ותושיה בלתי רגילים הסכימה לשלוח את בתה יחידתה בת ה 14 לבדה לארץ. ברגע שנודע כי ניתנים "סרטיפיקטים"- אישורי כניסה- לפלסטינה באמצעות עליית הנוער. רק שניים מתוך כל התלמידים היהודיים בבוקרסט יצאו לדרך, למרות שהיו די סרטיפיקטים.
 
לאחר שנתיים של הפצצות על בוקרסט, רינה נסעה ברכבת מבוקרסט דרך בולגריה ותורכיה עד מיצרי הדרדנלים, חצתה הים בספינה לאיסטנבול, ומשם ברכבת [טאורוס] כל הדרך בואך חיפה, והגיעה לאחר עשרה ימי מסע היישר לבן שמן. היא מתארת את השנים בהן שהתה שם כיפות בחייה .

תמונה 1

 מסלול רינה ומנדוש

1946
סבתא רבתא רבתא פאני [אמה של סבתא רבתא רינה] במסע רגלי מפרך בן חדשיים, בו עברה 1500 ק"מ. היא הלכה בלילות בלבד כדי לא להיתפס על ידי הקומוניסטים או שודדי דרכים או סתם אנטישמים.היא עברה מבוקרסט ברומניה דרך הרי הקרפטים דרך הונגריה צכוסלובקיה והרי האלפים לנמל טרייסט באיטליה.
משם נסעה באניה עד לנמל חיפה, בו נעצרה בידי הבריטים, גורשה לקפריסין, ושהתה במחנה עד ינואר 1949 .
 
רינה ומנדל חיכו לפאני כדי לבוא בברית הנישואין, אלא שבזמן זה הוכרזה המדינה והחלה מלחמת העצמאות. בלית ברירה ומשום שמנדל [סבא רבא] עמד בפני גיוס, התחתנו השניים בטכס משפחתי ברחוב פינסקר 6 בתל אביב בבית הרב שהשיאם [ליד קפה "נגה"].
 
תמונה 2
מנדוש במילואים
 
 
1947
ב 26 בדצמבר 1947 סבתא רבתא לאורה וסבא רבא דוד עם אריה בן השנה הפליגו באניה "פאן יורק" [קיבוץ גלויות], בצד אחותה "פאן קרשנט" [עצמאות]. 
תמונה 3
 
האניות הוכנו בנמל בורגס בבולגריה. הן אספו את העולים בנמל קונסטנצה ברומניה, בסה"כ 15,240 גברים נשים וטף ,ומשם  היישר לנמל פמגוסטה בקפריסין, ולמחנה המעצר של הבריטים .
 
 תמונה 4
מסלול פאני 
 
לאחר כשנה וחצי במחנה המעצר בקפריסין, במאי 1948, עלו דוד מוסקוביץ' ומשפחתו ארצה. מייד עם עלייתם החל [ד"ר לרפואה] דוד מוסקוביץ' לעבוד בסלילת כבישים, אך בחלוף שבוע ולאחר שהציג תעודותיו החל לעסוק ברפואה כפי העולה מן המסמך הבא.
 

תמונה 5 

ובקפיצה כמה שנים קדימה: 
פרוייקט תמ"א 382 הראשון בארץ 
הערה מקרית על מתיחת פנים לבניין, הפכה לפרוייקט תמ"א 382 הראשון בארץ. בתחילת שנת 2009 אמרה סבתא דליה "אולי נעשה מתיחת פנים לבניין ?"
 
לאחר בדיקה ראשונית התאספו הדיירים, ארבעה במספר, והגיעו למסקנה: בניין חדש או כלום. בוצעה בדיקה מול אדריכל מתכנן, והוא לאור נתוני אחוזי הבנייה שאל "מדוע לא תבנו לבד?" ובכך ניתן האות לרכבת לצאת לדרכה  והפכנו ליזמים.
שכרנו שירותיו של עו"ד מלווה ובדרך החלפנו שלושה, כמו כן יועץ מס משפטן, וכמובן האדריכל המתכנן, ואז הגיע תורם של המהנדסים היעודיים: קונסטרוקציה, אינסטלציה, חשמל, נוף, בטיחות, קרקע, מכון תקנים, מתקני חניה,
נגישות, תנועה, תרמי, ולקינוח אגרונום ואתר לפינוי פסולת.
מכל אחד התקבלה הצעת מחיר, עם כל אחד נהל משא ומתן, כשמכל תחום היו לפחות שניים ובדרך כלל ארבעה.
עם בעלי המקצוע הנבחרים נחתמו הסכמים [גם עם עורכי הדין למיניהם והאדריכל ] ו……שילמנו.
 
חוק תמ"א 38 תיקון 2 [הריסה ובנייה מחדש] עבר מספר שינויים והבקשה להיתר בנייה נמשכה והוגשה מחדש פעם אחת ותוקנה פעם נוספת, עיכוב של כשנתיים  ו… שילמנו עוד.
 
היינו הפרויקט הראשון בהרצליה ובכל הארץ , במסגרת תמ"א 38 תיקון 2, אולם בגלל העיכובים היינו לשניים בתחילת הביצוע [ברמת השרון הקדימו אותנו]. לאחר שלוש וחצי שנים של עבודה קשה וכשהיתר הבנייה היה בידנו קבלנו הצעות מ 11 קבלנים ויזמים. ניהלנו משא ומתן עם חמישה ולבסוף החלטנו על אחד שעמו נבצע את הפרוייקט. ב- 28 ספטמבר 2014 הפרויקט נכנס לשלב ביצוע.

המסקנה: לאחר ששקלת ובדקת והגעת להחלטה לבצע, נחישות, התמדה, שיתוף פעולה תוך שיכנוע להסכמה, וחתירה לתוצר הטוב ביותר יביאוך להגשמת המטרה.
 
 ההריסה וההכנות לבניה:  תמונה 6 
תמונה 7 
תמונה 8

מילון

אפוטרופוס
מישהו שאחראי על ילד . "אחראי על מי שאינו מסוגל לדאוג לענייניו" , legal guardian . מקור המילה הוא מן המילה היוונית ????????? - שמשמעותה "נאמן" trustee

מאכלת
סכין גדולה המשמשת לשחיטה

סרטיפיקט certificate
תעודה

שודדי דרכים
פירטים של דרכים . שוד הוא לקיחת חפץ מבעליו בכוח הזרוע מבלי לקבל רשותו ובניגוד לחוק תוך שימוש באלימות או באיומים

הועד הלאומי לכנסת ישראל
הרשות המבצעת של אספת הנבחרים בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, שימש כמועצת "המדינה שבדרך" . נבחר לראשונה על ידי חברי אספת הנבחריםב-1920, ובשנה זו החל את פעילותו

הסכם ריבנטרופ מולוטוב
הסכם שנחתם בין שר החוץ הגרמני יואכים פון ריבנטרופ ושר החוץ הסובייטי, ויאצ'סלב מולוטוב, ערב מלחמת העולם השנייה, ב-23 באוגוסט 1939, לתקופה של עשר שנים. ההסכם היה הסכם אי-התקפה בין ברית המועצות לגרמניה, ובחלקו החסוי קבע את חלוקתה של פולין בין שתי המדינות. ההסכם הופר על ידי גרמניה הנאצית ב-22 ביוני 1941 עת החל מבצע ברברוסה

ציטוטים

”לאחר ששקלת ובדקת והגעת להחלטה לבצע, נחישות, התמדה וחתירה לתוצר הטוב ביותר יביאוך להגשמת המטרה. “

הקשר הרב דורי