מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה, התיישבות והסתגלות בצל מלחמות

נוי וסבתא במפגש
נוי, אימא שלה וסבתא
מאיטליה לארץ ישראל

סבתא אירית מספרת לענוג על החיים בישראל בצל המלחמות ועל סבא ששרת כל השנים בצבא
 
נולדתי במלחמת העולם השנייה, בשנת 1945.
בשנת 1948 עליתי לארץ עם הוריי. זו שנת הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. "הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר או ביום סמוך, את יום העצמאות."
 
שרתתי בצבא, בשנת 1962 התגייסתי לצה"ל. שרתתי בתפקיד פקידה טכנית בחיפה. הייתי פקידה של עזר ויצמן מי שהיה מפקדו השישי של חייל האוויר, בין השנים 1958 עד שנת 1966. לאחר כחצי שנה עברתי  לתפקיד פקידת מבצעים בטייסת בתל נוף, בסיס חיל האוויר.
 
מייד לאחר הכרזת המדינה פרצה מלחמת השחרור."מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית. מקובל לקבוע שהמלחמה החלה מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 והסתיימה ב-20 ביולי 1949"
 
במלחמת השחרור, הייתי בת שלוש, וחליתי במחלת האדמת. אושפזתי בבית החולים בירושלים. במהלך הקרבות הופצץ בית החולים בזמן שהייתי מאושפת שם.
 
עם עלייתנו לארץ, העבירו אותנו ליבנה. קיבלנו פחונים ביבנה והתגוררנו שם כחודש ימים עד שעברנו לדירה אחרת. בתקופה זו עדיין נמשכה המלחמה. מבצע קדש "מלחמת סיני , ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש".
 
לאחר מבצע קדש עזבנו את הארץ לכמה שנים , הגעגועים החזירו אותנו וחזרנו לארץ שוב.
 
לאורך כל שנות התיישבותנו והסתגלותנו לחיים בארץ, היינו בצלם של מלחמות ישראל. עברנו את המלחמות הבאות: מלחמת מבצע קדש שנת 1956, אז גרנו ביבנה. מלחמה קשה עם  פיגועי המחבלים. המבצע נמשך 8 ימים.
מלחמת ששת הימים שנת 1967, בתקופה זו גרנו בעיר ראשון לציון. היינו כבר משפחה עם שלוש בנות וסבא ניסים שירת בצבא ואני נשארתי עם הילדים במקלט. מלחמת ההתשה  8 מרץ 1969, המלחמה נמשכה כשנה וחצי, והייתה קשה מאוד.
מלחמת כיפור  6 אוקטובר שנת 1973. סבא היה במלחמת כיפור בצבא, במבצעים שונים.
 
משתתפת השנה, תשע"ה , בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי ענוג ואנחנו מתעדות יחד את סיפורים.

מילון

הכרזת העצמאות של מדינת ישראל
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר או ביום סמוך, את יום העצמאות.

מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) – השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית. מקובל לקבוע שהמלחמה החלה מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947 והסתיימה ב-20 ביולי 1949,

ציטוטים

”החיים של היום קלים יותר מהחיים של פעם“

”הייתי פקידה של עזר ויצמן מי שהיה מפקדו השישי של חייל האוויר“

הקשר הרב דורי