מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה בצל מהפכה

סבתא פיקה עם נכדיה
סבא וסבתא של דור
סבתא פיקה וגנר מספרת על העלייה עם משפחתה לארץ ישראל

לפני העלייה

שם סבתי הוא פיקה וגנר והיא נולדה בשנת 1952, בעיר יאש שנמצאת ברומניה. היא מספרת על ילדות שמחה עם הוריה, היא גרה בבניין קטן וזוכרת את השכנים שלה שהיו החברים הכי טובים שלה. בשנת 1977 היא התחתנה עם מרצ'ל וגנר (סבא שלי) ולשניהם נולדה בת (אימא שלי).

ברומניה היא חיה תחת המשטר הקומוניסטי יחד עם עם בעלה ובתה. היא מספרת על שנים של חוסר תנאי מחייה בסיסיים וחיים קשים. עם הזמן, יותר ויותר מהמשפחה שלה ושל בעלה עלו לארץ ורק הם והוריהם נשארו מאחור. הסיבה שהם לא עלו לארץ היא שסבתא שלה וסבא של בעלה היו מבוגרים וחולים והיה קשה להעלתם לארץ. יתר על כן, השלטון הקומוניסטי במדינה לא הקל על התהליך.

בשנת 1987 היא ובעלה טסו לטיול בישראל למשך שלושה שבועות ובדקו את האפשרות לעלות לארץ. הם התייעצו עם קרובי משפחה שכבר חיו פה. לאחר מספר חודשים הם התחילו את תהליך העלייה. במבט לאחור סבתא שלי אמרה שהחיים ברומניה בסה"כ היו יפים ויש לה זכרונות מאושרים מהחיים שלה שם כילדה וכמבוגרת.

העלייה והסתגלות בארץ

תהליך העלייה לקח בערך שנה. לאחר שסבתא שלה נפטרה הם הגישו מסמכים ובגלל חילופי השלטון ברומניה התהליך התעכב ולכן לקח לו יותר זמן מתהליך רגיל. (ההוראות של מעבר ריהוט וכסף השתנו ולכן הם היו צריכים לדחות את העלייה) בתהליך אתה צריך לגשת לוועדה ולהסביר את הסיבה לעלייה. את הועדה הם עברו בפעם הראשונה ובאביב שנת 1990 הם עלו לארץ.

לסבתא ובעלה כבר הייתה משפחה בארץ ולכן ההסתגלות הייתה יחסית קלה. בהתחלה היא התגוררה עם משפחתה באולפן קליטה ברעננה. החיים באולפן היו יחסית נוחים, הם קיבלו תנאי מחייה בסיסיים בחינם וקצבאות שונות. לאחר מספר חודשים בעלה, (סבא שלי), מצא עבודה בתור כרסם (לאחר כמה חודשים הוא מצא עבודה חדשה בתור מהנדס) והם שכרו דירה בתל-אביב בסיוע של קרובי משפחה.

לאחר מספר שנים גם היא מצאה עבודה בבית חולים במחלקת בדיקות (לסבתא שלי יש תואר שני בכימיה) והם קנו דירה לעצמם באותו רחוב. בהמשך הם קנו גם מכונית ומאז היא חייה עם בעלה באותו בית עד היום. בסך הכל ההסתגלות בארץ הייתה חלקה. כיום יש לסבתא בת אחת ושלושה נכדים: שני בנים ובת.

הזוית האישית

דור יניב: נהנתי מכל רגע בשיחות שלי עם סבתא, למדתי עליה ועל הסיפור של המשפחה שלי המון ואני בטוח שאני אוקיר זאת לשארית חיי.

מילון

כרסם
כרסם הוא בעל מקצוע שעובד עם מכונת סי.אן.סי ויחד איתה הוא מייצר שבבים ורכיבים שתוכננו במחשב ושמשמשים את כל מגזרי התעשייה בישראל ובעולם.

ציטוטים

”במבט לאחור סבתא שלי אמרה שהחיים ברומניה בסה"כ היו יפים ויש לה זכרונות מאושרים מהחיים שלה שם כילדה וכמבוגרת“

הקשר הרב דורי