מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ארצה של סבתא רחל

סבתא ואני לאחר שסיפרנו לכיתה על החפץ
דיסקית של אחי משה גרין, אשר נספה בשואה
נסיעה ארוכה באנייה

שמי רחל, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

נולדתי בגרמניה להורים ניצולי שואה וכשהייתי בת שנתיים וחצי עלינו ארצה באנייה בשם "ארצה" אל העיר נתניה. בזמן השיט אל ישראל שנמשך הרבה זמן לא אכלתי כלום כי הקאתי כל הזמן. בזמן השואה לפני שנולדתי נספה אחי, שאותו לא הכרתי, באושוויץ. הוא היה בן 10 במותו. הוריי התחבאו במרתף יחד עם הילד, ואז הפולנים הלשינו לגרמנים שיש משפחה עם ילד במרתף. בעקבות זאת באו הגרמנים ולקחו אותו למשרפות. הוריי ניצלו שניהם לאחר שהיו בגטו לודז' עם מחסור באוכל, ונאלצו לאכול קליפות של תפוחי אדמה.

לאחר שעליתי ארצה גרנו אני ומשפחתי במעברה בנתניה בשנה בה ירד שלג. ילדותי עברה עלי בנועם כי הוריי מיעטו לדבר על השואה. בגיל 5 נולד לי אח. למדתי בבית ספר יסודי בשם יבנה ובתיכון בר אילן בנתניה.

תיאור תמונה:

החפץ אותו הצגנו בפני הכיתה בתכנית הקשר הרב דורי הייתה דיסקית של אחי משה גרין אשר נספה בשואה, באושוויץ. מצאתי אותה בארנק של אבי לאחר מותו.

למצגת הסיפור המלא:

הזוית האישית

סבתא רחל: אני אוהבת אותך מאוד. אני שמחה מאוד שאתה גר בארץ ואני יכולה להיפגש אתך לעיתים קרובות. שמחתי להיפגש כל יום ראשון בבוקר. אני מקווה שלמדת עליי דברים שלא ידעת, במיוחד על ילדותי. היו מפגשים מאוד מעניינים ומרגשים. במפגש בבית התפוצות היה מעניין ולימד אותנו על ההיסטוריה של העם היהודי. מפגשים אלו תורמים רבות לקשר בין סבתא ונכד, ומעשירים מאוד. המפגש הזה הוא שעת איכות עם הנכד בלי נכדים אחרים.

הנכד יובל: אני מקווה שאהבת את התכנית והיה לך כיף פה להנות וללמוד אחד על השני (לא שיש משהו שאת לא יודעת עלי). את חמודה לא רק בתמונות שלך מהילדות. היה לי כיף אתך מאוד.

מילון

קניידעלך
כופתאות מקמח מצה

ציטוטים

”לשבת סביב השולחן עד סיום הארוחה“

הקשר הרב דורי