מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליזה טולדו עלתה בילדותה מאלכסנדריה לישראל

עליזה טולדו היום
עליזה בילדותה באלכסנדריה
סבתא עליזה, עתודאית אדריכלית, תכננה את לשכתו של יצחק רבין ז"ל

שמי מעיין טולדו, אני משתתפת השנה במייזם דורות – בקשר הרב דורי ובחרתי להביא את  סיפורה של סבתי, עליזה טולדו.

סבתי, עליזה נולדה בשנת 1939 באלכסנדריה שבמצרים. אבא שלה, לאון נולד בשנת 1907 באידרנה שבטורקיה ואימא שלה, מלכה נולדה בשנת 1911 בצפת.

קהילת יהודי אלכסנדריה

אלכסנדריה היא העיר  השנייה בגודלה במצרים, שוכנת לחוף הים התיכון. זו אחת הערים העתיקות שבמצרים. יש עדויות להתיישבות יהודית כבר במאה ה-3 לפנה"ס, בתקופת בית תלמי. הייתה שם קהילה יהודית עשירה ונבנה שם בית הכנסת המפואר בעיר, בית הכנסת אליהו הנביא קיים עד היום באלכסנדריה. שם בעצם התחילו במלאכת תרגום התנ"ך ליוונית שנקרא: "תרגום השבעים". במהלך השנים ידעה  הקהילה היהודית שם עליות ומורדות, במאה ה-12 היו בה רק 300 יהודים ואילו במאה ה-19, שוב פרחה הקהילה היהודית באלכסנדריה. בתום מלחמת העולם השנייה, היו באלכסנדריה כ-15,000 יהודים. לאחר הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, מרבית תושבי אלכסנדריה עלו לישראל ובינהם גם המשפחה של סבתא עליזה.

סבתי, עליזה נולדה וגדלה באלכסנדריה עד גיל 10 וגרה שם בדירה עם מרפסת גדולה. כשהייתה בת תשע, הכריזו על קום מדינה ישראל ושנה לאחר מכן עלתה עם משפחתה לארץ. הם עלו בשנת 1949 דרך איטליה. הם חיכו בנאפולי 40 ימים, עד שהגיעה האונייה לקחת אותם. סבתא של עליזה (אימא של לאון), לא ידעה עברית ולא רצתה לעלות לישראל עם המשפחה ונשארה בדירה באלכסנדריה בה גדלה עליזה בילדותה.

 סבתא עליזה בגיל שמונה וחצי, באלכסנדיה, לפני העלייה לישראל

תמונה 1

כשהיגיע המשפחה לישראל, עליזה הייתה בת עשר. בשנה הראשונה הם עברו לגור במשך שנה אצל הסבתא מצד אימא של עליזה (מלכה) ואחר כך עברו לדירה בתל אביב ברחוב דובנוב מול גן דובנוב. בבית המשפחה דיברה צרפתית.

עליזה סיימה לימודיה ובכיתה י"ב נרשמה לעתודה האקדמאית. לאחר סיום לימודיה בבית הספר התיכון היא התגייסה במסגרת העתודה האקדמית לטירונות, והתחילה לימודיה באדריכלות בטכניון. בתום הלימודים בטכניון המשיכה את השירות הצבאי. סבתי, עליזה שירתה במפקדת חיל ההנדסה בתחום האדריכלות. אירוע משמעותי משירותה הצבאי היה תכנון לשכתו של יצחק רבין ז"ל בהיותו אלוף.

הזוית האישית

מעיין טולדו: היה לי מאוד מעניין לשמוע על סיפור ילדותה. ההשתתפות בתכנית זו נתנה לי הזדמנות להקשיב ולחזק את הקשר. דוקא בתקופה מגפת הקורונה והבידוד, הייתה לזה חשיבות רבה יותר להדק את הקשר עם הסבים והסבתות שלנו. מאחלת לסבא וסבתא שלי בריאות טובה ושימשיכו לספר לנו את מורשתם, שתשמר לדורות הבאים.

סיפור זה תועד במסגרת יוזמת המעורבות החברתית – "דורות", בשיתוף מינהל חברה ונוער ותכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אלכסנדריה
אלכסנדריה (בערבית מצרית: اسكندريه, בערבית: اَلْإِسْكَنْدَرِيَّة, תעתיק: אל-אִיסְכַנְדַרִיָּה, בקופטית: Ⲣⲁⲕⲟⲧⲉ ə) היא עיר נמל גדולה במצרים, השנייה בגודלה בערי המדינה, ובעלת היסטוריה עתיקה. היא שוכנת על חוף הים התיכון, סמוך לשפך הזרוע המערבית של דלתת הנילוס. (ויקיפדיה)

יצחק רבין
יִצְחָק רַבִּין היה ראש ממשלת ישראל החמישי והרמטכ"ל השביעי של צה"ל. רבין היה מפקד גדוד בפלמ"ח, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות, הרמטכ"ל השביעי של צה"ל עליו פיקד בעת מלחמת ששת הימים. לאחר פרישתו מצה"ל היה שגריר ישראל בארצות הברית וראש ממשלת ישראל מטעם מפלגת העבודה בשתי קדנציות: הראשונה בשנים 1974–1977, במהלכה יצא אל הפועל מבצע יונתן, והשנייה בשנים 1992–1995, שבמהלכה נחתמו הסכמי אוסלו והסכם השלום עם ירדן... על חלקו בהסכמי אוסלו בפרס נובל לשלום לשנת 1994 (יחד עם שמעון פרס ויאסר ערפאת). רבין נרצח במהלך כהונתו כראש ממשלה בידי מתנקש יהודי-ישראלי, יגאל עמיר, שהתנגד להסכמי אוסלו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אירוע משמעותי משירותה הצבאי היה תכנון לשכתו של יצחק רבין ז"ל בהיותו אלוף.“

הקשר הרב דורי