מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה ממרוקו – ההתיישבות בירוחם

סבא אברהם פרץ עם יצחק בתכנית
אברהם פרץ מספר סיפור עלייתו
שלום לך דודי

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו. במהלך המפגשים תיעד התלמיד, יצחק פרץ את סבו אברהם פרץ. סבא אברהם סיפר ליצחק את סיפור עלייתו לארץ ממרוקו:
תמונה 1
העלייה ממרוקו לישראל
"נולדתי במרוקו בשנת 1938. אנחנו גרנו בעיר קזבלנקה. דרך העלייה הייתה ארוכה. עלינו על אוטובוס מקזבלנקה לעיר טנג'יר. נסיעה בת שש שעות. שם בטנג'יר חיכתה לנו האנייה , היו בה הרבה ערבים, הם עבדו וסדרו הכל. היינו נותנים שוחד כסף. הם אמרו לנו ברמזים, "תפתח, תראה לנו" ….ולוקחים שוחד.
עלינו לאנייה, הפלגנו באנייה עד לאיטליה. שם ישבנו במחנה שבוע. מאיטליה המשיכה האנייה להפליג לארץ ישראל. זה היה בזמן חג פסח. באנייה קראנו את "אגדת פסח".
 
אני זוכר, בבוקר של "המימונה" הינו פה ! בישראל 1 בדיוק בבוקר של ה"מימונה" !
  
                                            יצחק וסבא אברהם פרץ מתעדים סיפור עלייה
תמונה 2
השנים הראשונות במדינה: הגענו לארץ בשנת 1962. ברוך השם, הכל טוב. לא חסר לנו שום דבר. תודה לאל! אפילו אם היה קשה בהתחלה, העבודה קשה, היה חסר קצת כסף. החיים פה טובים, ברוך השם!
 
סדר היום שלי: אני קם בבוקר, מתפלל "שחרית", תפילת שחרית . אם אני יכול אני הולך לבית כנסת. אם לא, אז אני מתפלל בבית. אוכל והולך לשיעור תורה, מתפלל אחר כך "מנחה" עד אחת ורבע, אחר כך עוד שיעור תורה. בא הביתה אוכל שותה וישן עד הבוקר".
 
יצחק שאל את סבא, איך הוא מסתדר עם הטכנולוגיה החדשה, מחשבים, טלווזיה וטלפונים? סבא ענה:
"איך?, איך זה?, מה זה? מה זה מסתדר, אני אוהב רדיו וטלווזיה. אני לא יכול בלי זה. הרדיו ליד הראש של כל הזמן עד הבוקר. אני אוהב מוזיקה, "חפלות", אני גם יודע לפייט, זמר, הכל!
 
זיכרונות מן העבר. אני מתגעגע למרוקו, קצת. במרוקו היה קשה, פה ברוך השם יותר טוב. באנו לארץ, לא חסר לנו שום דבר, יש הכל בשפע, ברוך השם !
 
יש אירועים שאני לא יכול לשכוח. את ההורים שלי והבן שלי, שהלך לעולמו, לפני עשר שנים. הכל נשאר בלב שלי, אני לא יכול לשכוח !
 
אני רוצה להעביר לכם הצעירים, אני רוצה, בעזרת השם, שאתם תלמדו, תהיו ילדים טובים להורים, זה הכל !

העשרה

טנג'יר: "טנג'יר (בערבית: ????, בֶּרְבֶּרִית: Tanja, ספרדית: T?nger, פורטוגזית: T?nger, צרפתית: Tanger) היא עיר בצפון מרוקו, בה חיים כ-850,000 תושבים (נכון ל-2012). היא שוכנת בכניסה המערבית למצר גיברלטר, בו נפגש הים התיכון עם האוקיינוס האטלנטי".

תפילת שחרית: "תפילת שחרית היא התפילה הנערכת בבוקר, והיא הארוכה מבין תפילות היום. ניתן להתחיל בתפילת שחרית החל מהנץ החמה, ובזמן זה אסור לעסוק במלאכה, לאכול או ליזום שיחה עם חבר, עד סיום התפילה".

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

קישור לראיון: יצחק וסבא אברהם פרץ מתעדים סיפור עלייה

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה"  תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני

מילון

תפילת שחרית
תפילת שחרית היא התפילה הנערכת בבוקר, והיא הארוכה מבין תפילות היום. ניתן להתחיל בתפילת שחרית החל מהנץ החמה, ובזמן זה אסור לעסוק במלאכה, לאכול או ליזום שיחה עם חבר, עד סיום התפילה.

טנג'יר
טנג'יר (בערבית: ????, בֶּרְבֶּרִית: Tanja, ספרדית: T?nger, פורטוגזית: T?nger, צרפתית: Tanger) היא עיר בצפון מרוקו, בה חיים כ-850,000 תושבים (נכון ל-2012). היא שוכנת בכניסה המערבית למצר גיברלטר, בו נפגש הים התיכון עם האוקיינוס האטלנטי.

ציטוטים

”המסר שלי לכם, בעזרת השם, שתלמדו ותהיו ילדים טובים להוריכם“

הקשר הרב דורי