מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה בזמן מלחמה

במלחמת המפרץ
טילים במלחמת המפרץ
סופיה יבלושניק עלתה ארצה בזמן מלחמת המפרץ.

שמי סופיה יבלושינק ילידת ליטא, ב-1974 שלושת ילדי עלו לארץ ישראל. אני בעלי ובתי עלינו ארצה בשנת 1990 בזמן מלחמת המפרץ כשהייתי בת 62.

בזמן מלחמת המפרץ היו אזעקות שהפחידו אותנו ולא ידענו איך להתמודד עם זה. בתי שגרה בקיבוץ ביקשה מאיתנו לבוא לגור אצלה מכוון ששם לא היה צריך לשים מסכות נגד הגזים ולא היו אזעקות. כשבתי ובני משפחתה הלכו לעבודה החלו להישמע אזעקות בקיבוץ ושוב זה הפחיד אותנו כעולים חדשים.

מלחמה זאת הייתה מוזרה לנו והפחידה אותנו כעולים חדשים במהלך המלחמה החלטנו ללכת לגור אצל בני לשהות שם בממ"ד במידת הצורך. באותו זמן בעלי הרגיש לא טוב ופינינו אותו לבית חולים. התברר שבעלי קיבל אירוע מוחי. לאחר חמישה ימים בעלי נפטר.

נותרתי ללא בן זוג בארץ חדשה.

בזמן שהייתי בארץ גרתי בשכירות ליד גיסתי , למדתי ב

אולפן

שבו המורה דיברה אידיש כך שלא רכשתי את השפה , באולפן אחד האנשים הפנה את תשומת לבו לעובדה שאני מדברת אידיש וכך לא ארכוש  את השפה. הוא אמר: "בישראל מדברים עברית".

לכן התחלתי ללמוד עברית וניסיתי להשתלב בארץ. שמחתי שילדיי הגיעו לארץ מכוון שהם רצו לעלות לארץ ישראל. למעשה עליתי לארץ בעקבות ילדיי ואני שמחה שעשיתי זאת. למרות כל הקשיים השתדלתי לא לבקש עזרה מאחרים ולהשתלב בארץ.

העשרה 

מלחמת המפרץ, הידועה גם כמלחמת המפרץ הראשונה, כמבצע סופת מדבר, וכונתה אם כל המלחמות בפי מנהיג עיראק באותה תקופה, סדאם חוסיין, היא מלחמה שהתרחשה מ-2 באוגוסט 1990 ועד 28 בפברואר 1991 (מבצע סופה במדבר עצמו החל ב-17 בינואר 1991), ובמהלכה הוקמה, ברשות האומות המאוחדות, קואליציה בראשות ארצות הברית על מנת לתקוף את עיראק בתגובה לפלישתה לכווית.(ויקיפדיה)

תשע"ו   2016

מילון

מסכת אב"כ
היא אמצעי מיגון נשימתי כנגד גז רעיל הנמצא באוויר, כתוצאה מהפעלת חל"כ (חומר לחימה כימי) או חלב"ג (חומר לחימה ביולוגי) או כתוצאה מתקלה שגרמה להשתחררות חומרים רעילים בפעילות אזרחית(ויקיפדיה)

ציטוטים

”כדי להשתלב בארץ צריך לדבר בשפת המקום.“

הקשר הרב דורי