מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עזרתי לעולים בארץ במגדל העמק

מגדל העמק - בניין העיריה
מגדל העמק - המגדל
אפרים עולה מעירק

אפרים מנשה נולד בעירק, הוא עלה לארץ ישראל בשנת 1951.
העלייה הייתה קשה מכיוון שלא היה מספיק מזון לכולם במרכז הקליטה. אפרים עלה מעיראק. אפרים מספר שעבד בחקלאות ובבניית בניינים והיה קשה להגיע ממקום למקום. לא היה טכנולוגיה כמו שיש היום, היה צריכים לחכות המון זמן לאוטובוסים.
 
אפרים מספר על ילדותו בעירק: " בעיראק החינוך היה טוב". הוא חושב שהחינוך שהיה בעיראק היה טוב יותר מהיום. הוא למד בבית ספר ליהודים. אפרים למד 10 שנים בסה"כ, 6 שנים בבית הספר היסודי וארבע שנים בתיכון.
בעיראק הוא היה חוגג את  כל החגים שיש ביהדות, כמו  למשל חג הפסח. הוא מספר שלקחו אותם לבית כנסת. ובחג סוכות הם בנו סוכה גדולה. הבית שבו הם גרו  בעירק היה גדול והם בנו את הסוכה בחצר. ביום כיפור הם היו צמים והולכים לבית כנסת. אפרים זוכר שעל היד הבית  שלהם בעיראק היה מכון ספורט שהוא אהב ללכת אליו בילדות.
בישראל, הוא התחתן בשנת 1957 ונולדו לו חמישה ילדים, 3בנים ו-2 בנות.
 
אפרים מספר על תקופת חייו במגדל העמק:
"כשגרתי במגדל העמק הייתי בן 19 עם משפחתי, היו צריפים והמקום התפתח המשך השנים שהייתי גם שמה, המקום היה יפה על הערים לא רחוק מקיבוצים ואהבתי את האוויר  אם זה בחורף או בקיץ ובמשך הזמן בנו  בתים, בניינים בזמן הזה לא הייתה עבודה היה קשה להשיג את העבודה אבל בכל זאת הסתדרנו במה שיש.
 
אני עזרתי לעולים שבאו לארץ,  עזרתי להם להעביר את הדברים לבתים שלהם ומה שהיה נחוץ להם הייתי מביא להם דברים בסיסיים. אני עבדתי בסופרמרקט, מתוך האהבה לעזור לא מתוך כסף. האנשים שמה התייחסו אליי בכבוד. מצעירותי אהבתי לעזור.
 
למרות זאת החיים היו קשים לא קלים, לכן אני עזבתי את המקום למרות שאני אוהב אותו ועד היום אני אוהב את מגדל העמק, אז הייתה מגדל העמק מועצה והיום עיר ואח שלי שירת במועצה בתור מזכיר ז"ל ואבי ז"ל היה מוכר במעשים שהוא עשה בבית הכנסת ודברים בקשר לדת.

מגדל העמק

מגדל העמק היא עיר במחוז הצפון בישראל. העיר שוכנת בשוליים הצפוניים של עמק יזרעאל, על שלוחה של הרי נצרת, כ-4 קילומטרים דרומית-מערבית לנצרת. השם "מגדל העמק" הוענק לה על ידי נשיא המדינה דאז יצחק בן צבי. מגדל העמק נוסדה בשנת 1953 בקרבת הכפר הערבי הנטוש אל-מוג'ידל כמעברה, הפכה מאוחר יותר לעיירת פיתוח והוכרזה כעיר בשנת 1988. בעקבות גל העלייה של שנות ה-90 צמחה מגדל העמק והתווספו לה שכונות רבות בחלקה הצפוני. כדי לאפשר את שילובן בעיר הועתק קטע כביש 75 (טבעון נצרת), שעבר בתוך היישוב, צפונה

 
אפרים עבד כל השנים בחנות לדברי אוכל ומזון. כיום אפרים פנסיונר וגר ברמת גן.
 
העשרה
יהדות עיראק – יהדות בבל : "יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל.  הקהילה היהודית בבבל העתיקה הייתה הראשונה לפתח חיים קהילתיים אוטונומיים ורבי היקף על אדמת נכר, ובשעתו הייתה המרכז היהודי הגדול והחשוב ביותר בגולה. קהילת בבל כונתה בתקופות מסוימות "הגולה" בה' הידיעה, והעומדים בראשה כונו "ראשי הגולה" (בארמית ריש גלותא). ליהדות בבל היו הווי וצביון תרבותי מיוחדים, אשר הדריכו את העם היהודי כולו במשך מאות שנים, בכל רחבי תבל".
 
מגדל העמק: " מִגְדַּל הָעֵמֶק היא עיר במחוז הצפון בישראל. העיר שוכנת בשוליים הצפוניים של עמק יזרעאל, על שלוחה של הרי נצרת, כ-4 קילומטרים דרומית-מערבית לנצרת. השם "מגדל העמק" הוענק לה על ידי נשיא המדינה אז יצחק בן צבי. שם העיר הוא חיבור של השם הערבי אל-מוג'ידל עם 'העמק' – הוא עמק יזרעאל. מגדל העמק נוסדה בשנת 1953 בקרבת הכפר" ויקיפדיה
תשע"ה 

מילון

יהדות עיראק - יהדות בבל
יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל. הקהילה היהודית בבבל העתיקה הייתה הראשונה לפתח חיים קהילתיים אוטונומיים ורבי היקף על אדמת נכר, ובשעתו הייתה המרכז היהודי הגדול והחשוב ביותר בגולה. קהילת בבל כונתה בתקופות מסוימות "הגולה" בה' הידיעה, והעומדים בראשה כונו "ראשי הגולה" (בארמית ריש גלותא). ליהדות בבל היו הווי וצביון תרבותי מיוחדים, אשר הדריכו את העם היהודי כולו במשך מאות שנים, בכל רחבי תבל.

מגדל העמק
מִגְדַּל הָעֵמֶק היא עיר במחוז הצפון בישראל. העיר שוכנת בשוליים הצפוניים של עמק יזרעאל, על שלוחה של הרי נצרת, כ-4 קילומטרים דרומית-מערבית לנצרת. השם "מגדל העמק" הוענק לה על ידי נשיא המדינה אז יצחק בן צבי. שם העיר הוא חיבור של השם הערבי אל-מוג'ידל עם 'העמק' – הוא עמק יזרעאל. מגדל העמק נוסדה בשנת 1953 בקרבת הכפר

ציטוטים

”אני עזרתי לעולים שבאו לארץ, מתוך האהבה לעזור לא מתוך כסף“

הקשר הרב דורי