מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עזבנו את הצריף בקיבוץ בגלל הפילוג

סבא משה ושי
תעודת זהות ישנה

סבא משה הוא אבא של בתיה, אמה של של שי.
הבית של סבא: קריית ביאליק, קומה שניה, מהחלון רואים בתים אחרים של הקרייה.
הבית של שי: קרית אתא, שכונת גבעת טל, קוטג' על מדרון, מהחלון רואים את חיפה, שפרעם ועמק זבולון. בחצר יש להם ארבעה עצים – לימון, זית ושני עצי נוי. לשי חדר משלה (המחשב נמצא בפינת העבודה, למטה) ואחות קטנה, עומר. אמא שלה, בתיה, מהנדסת כימיה ברפא"ל, אבא שלה, תומר, מהנדס בניין בחברת הנדסה בנשר. מרבה לדבריה לגלוש בפייסבוק ויש לה בערך 60 חברים ("את כולם אני מכירה").
 
הקשר הרב-דורי: בימי א' סבא משה פוגש את שי וביחד הם מכינים מצגת שהנושא שלה – קורות חיי סבא. משה מספר ומביא תמונות, שי מאזינה ויחד עם המורים יואל ומיכל עורכים את החומר כמצגת.
 
גילויים הדדיים: "כשסבא היה תינוק בקיבוץ יגור הוא גר בצריף", שי. היא גם שמעה ממנו לראשונה שלאביו היה סבא-רבא שקראו לו מאיר והוא היה גר בחיפה. משה: "אני למדתי ששי תלמידה טובה וילדה חמודה".
 
עיסוקי משה: עובד ב"תעשיות רכב נצרת" כמחסנאי-מלגזן. בעבודתו מזין את קו היצור שבו מורכבים כלי רכב לצה"ל ("סופה 3", "אביר"). בסוף השנה, אומר, ייתכן ויפרוש לגמלאות ("עוד לא סגור").
גמלאות: "אפרוש ברגשות מעורבים". משה חושש לדבריו מחיים ללא לוח זמנים.
 
עיסוקי שי: תלמידת כיתה ד' בבית הספר "גבעת טל", משתתפת בחוג מחול ("מכל הסוגים") וקוראת ספרי מתח והיסטוריה ("ממליצה על סדרת 'מנהרת הזמן' של גלילה רון-פדר"). כשתהיה גדולה, אומרת, רוצה להיות חוקרת משטרה ולפתור תעלומות.
 
תולדות סבא משה: יליד קיבוץ יגור, דצמבר 1948, בכור לשניים (אילן ותמי). הוריו שהיו חברי הקיבוץ, הגיעו לארץ בנובמבר 1947 באניית המעפילים "עליה" ("היא פרצה את ההסגר הבריטי").
 
תעודת הזהות של סבא-רבא

תעודת הזהות של סבא-רבא
בהיותו בן 4 ("אני זוכר במעורפל צריף"), עזבה המשפחה את הקיבוץ ("בגלל הפילוג. אימא, אלקה, אמרה 'את סטלין אני מכירה טוב'") ועברה למושב בית-לחם הגלילית. אביו החקלאי, היה בעל משק חלב ("רפת עם 40-50 פרות"), לולים ("תרנגולות, הודים"), חלקת גידולי שדה והייתה גם סוסה. "עזרתי לאבא", אומר, "חרשנו, קצרנו, ובגיל 16 התהפכתי עם הפרגוסון" (טרקטור). יסודי למד במושב, תיכון ב"חקלאי נהלל" והלך ל"נוער העובד". 
התגייס לצנחנים (גדוד 202), צעד במצעד צה"ל ("הקטן") בירושלים בשנת 67' ובמלחמת ששת הימים לחם בעזה וברמת הגולן ("לרמה הגענו כמה שעות לפני הפסקת האש"). אמנון ליפקין שחק, מספר, היה סמ"פ שלו. לימים, משה נפצע בהתקלות עם מחבלים ליד גשר אלנבי ("חטפתי כדור ביד"), שכב בבית חולים נהריה ואחרי שהחלים החל לעבוד במפעלי הרכב בנצרת ("דרך משרד הביטחון"). בהמשך התחתן עם גילה ("אשתי עוד מעט 41 שנה") ונולדו להם שלושה ילדים – בתיה, דביר ואמיר.  
תיעוד נוסף של משה ושי בקישור
 
ישראלי: "בחו"ל אפשר לזהות אותו לפי גובה הקול", משה.
 
איחולים למדינה: "שלום", משה. "שלום", שי. 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

הפילוג בקיבוץ המאוחד
הפילוג בקיבוץ המאוחד היה משבר חריף שפקד את תנועת הקיבוץ המאוחד בתחילת שנות ה-50 של המאה ה-20, וגרם לפיצול התנועה בין תומכי מפא"י (מפלגת פועלי ארץ ישראל) לתומכי מפ"ם (מפלגת הפועלים המאוחדת) - ויקיפדיה

ציטוטים

”בחו"ל אפשר לזהות ישראלי לפי גובה הקול“

הקשר הרב דורי