מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עולים לירושלים מגיעים לבית שאן

סימי גליק ז"ל אישה שהיא השראה
סימי ויעקב גליק
סיפור עליה ממרוקו דרך אלגיר לארץ ישראל

"עולים לארץ הקודש, עולים לירושלים", כך הודיע לנו אבא מכלוף בקול מלא התרגשות. ככה החל המסע של המשפחה שלנו לארץ ישראל. עזבנו את הכפר בו גדלנו, עזבנו את הבית שלנו את מטעי התמרים, את הרכוש מכר אבא ויצאנו לדרך שלא ידענו מה מצפה לנו .
 

תמונה 1

 
התחנה הראשונה הייתה אלג'יר, עיר חוף מדהימה כל כך אהבתי לגור שם בעיר הגדולה עם טיילת גדולה חנויות ותרבות צרפתית, הייתי צעירה ואהבתי מאוד ללכת לחוף הים ולטייל בטיילת יחד עם אחי כמובן וגיסתי כי אסור היה לי ללכת לטייל לבד.
 
באלגיר למדתי על אופנה ותרבות צרפתית דברנו צרפתית וחיינו חיים מודרניים, אבל אבא שלי רצה להגיע לארץ ישראל רצה להגיע לירושלים לעיר הקודש שבארץ הקודש . הוא הכין לנו תעודות ומסמכים ועלינו על האוניה בדרך לארץ ישראל , אבא מכלוף , אמא זוהרה ואחי ישראל (שרלי ) אשתו רוזט וביתם הקטנה. בדרך לארץ ישראל באותה תקופה אלגיר הייתה תחת חסות צרפתית.
 
המסע באוניה לארץ ישראל ארך שבוע ואנחנו מאוד התרגשנו להגיע לארץ ישראל וראות את ירושלים .
כשהיגענו שלחו אותנו עם עוד עולים חדשים במשאיות לבית שאן, שם גילינו שירושלים רחוקה ואנחנו גרים במעברה, באוהל בלי חשמל ובלי מים זורמים רחוק מאוד מכל החלומות ועם הרבה בוץ, אבל התקופה הזו הייתה תקופה טובה, היה קשה אבל האנשים היו טובים ולכולם היו אותם תנאים לא חשוב מאיפה באו.
 
היה קשה במדינה כי המדינה הייתה צעירה והיו הרבה עולים, אנחנו הצעירים נשלחנו לעבוד בחקלאות היה קשה אבל בשדות היו הרבה צחוקים ועודדנו אחד את השני, היינו שרים ומספרים סיפורים. בדרך מהעבודה היינו קונים לנו לחם חם מהמאפייה וקצת זיתים את הדרך הביתה העברנו באכילת לחם חם וזיתים והעלאת זיכרונות מהחיים הטובים שהיו לנו, היו לי חברות טובות שנשארו איתי כל החיים ותמיד שאנחנו נפגשים אנחנו נזכרות איך היה שהיינו צעירים.  "ככה זה את העבר צובעים בצבעים ורודים ואת הקשיים שוכחים" .
 
בארץ מצאתי את בעלי יעקב גליק שהיה חבר של אחי. הפעם הראשונה שהוא ראה אותי הייתי חולה עם חום אבל הוא התאהב בי ואני בו . הוא היה  ניצול שואה לא הייתה לו משפחה כמעט והמשפחה שלי הפכה למשפחה שלו , יחד הקמנו בית עם משפחה נפלאה שלושה ילדים יהודית, רונית ואודי שהביאו לנו רק נחת ונכדים מקסימים. את החתונה שלנו חגגנו בבית גדול ויפה עשוי מאבן בזלת שחורה, של קרובי משפחה בבית שאן, היה שמח מאוד כי הבנים שלהם ידעו לנגן בחצוצרה ובכלי נגינה שונים. החתונה הייתה על פי המסורת של יהודי מרוקו עם הרבה ריקודים אוכל טעים ושמחה. 
 מימונה בבית הורי זוהרה ומכלוף דהאן
  
מימונה בבית הורי זוהרה ומכלוף דהאן

 
העשרה
 
יהדות אלג'יר (ויקיפדיה): "יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם. ליהדות אלג'יריה היו מספר מרכזים גדולים בעלי מאפיינים שונים במקצת: אלג'יר, קונסטנטין, תלמסאן ואוראן, רוב יהודי אלג'יריה היגרו בשנת 1962 לצרפת, שאת האזרחות שלה הם קיבלו בשנת 1870 בעקבות צו כרמיה, וחלקם עלו לישראל".
 
השתלמות מורים שלומי
תשע"ו, 2015 

מילון

יהדות אלג'יר
יהדות אלג'יריה הייתה אחת הקהילות הגדולות של יהדות ארצות האסלאם. ליהדות אלג'יריה היו מספר מרכזים גדולים בעלי מאפיינים שונים במקצת: אלג'יר, קונסטנטין, תלמסאן ואוראן, רוב יהודי אלג'יריה היגרו בשנת 1962 לצרפת, שאת האזרחות שלה הם קיבלו בשנת 1870 בעקבות צו כרמיה, וחלקם עלו לישראל.

חסות
שמירה על אזרחים

ציטוטים

”את העבר צובעים בצבעים ורודים ואת הקשיים שוכחים“

הקשר הרב דורי