מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עולים. לוחמים, בונים

סבא שלי ואני בארוחת ערב
תמונה של סבא שלי שהוא היה צעיר
המשפחה במדינה

עדי אפרתי ואמנון אפרתי: עליה לחימה ובניה

שמי אמנון אפרתי ואני נשוי לנעמי אפרתי, יש לי ארבעה ילדים ועשרה ונכדים, כרגע אני גר בהרצליה, אני שמח לספר לנכדה שלי עדי את הסיפור המרגש של משפחתנו.

תמונה 1

ההורים שלי היו בתנועות נוער ברוסיה. הם נולדו לפני 115 שנה. לתנועת הנוער קראו "החלוץ" והם רצו להעלות יהודים לארץ ישראל.

תמונה 2

בגיל 18 הוריי עזבו את הבתים שלהם ועלו לארץ ישראל. הם הכירו בקיבוץ שהקימו בארץ בתנועת השומר הצעיר. כדי להתפרנס הם סללו כבישים. לאחר מכן אבא שלי חלה בקדחת והיה צריך להפסיק לעבוד קשה, אז הוא החליט ללמוד בטכניון. מכיוון שלא הייתה לו תעודת בגרות, הוא עשה תעודת בגרות של פלסטינה ואחרי זה הוא למד בטכניון. לאחר מכן אני נולדתי בשנת 1933.

תמונה 3

בזמן השלטון הבריטי לאבא שלי הייתה תעודת זהות של פלסתינה. הוא היה חבר בארגון מחתרת ההגנה והיה לו כרטיס של חבר הארגון. בבית שלי ההורים שלי הקימו תחנה לשידור חשאי ושידרו משם לכל התושבים. לאחר מכן, בשנת 1948, קמה מדינת ישראל. דור הוריי היה דור מקימי המדינה.

כשהייתי בגיל הגיוס לקחו את כיתות י"ב והפכו אותם לחיילים. בכיתה י"א אני הייתי בגדנ"ע ועזרתי לצבא בדברים לא מסוכנים בזמן מלחמת השחרור, לחמתי בחמש מלחמות. הראשונה נקראת מבצע סיני, אחריה באו מלחמת ששת הימים, מלחמת התשה, מלחמת יום הכיפורים, מלחמת לבנון. באזרחות אני מהנדס שעסק הרבה בבניית נמלים בארץ ובעבודות ימיות וכיום אני גמלאי.

תמונה 4

הזוית האישית

הנכדה עדי: סבא מאחל לי שאני אגדל להיות אדם הגון וישר. אני מאחלת לסבא שימשיך להיות בריא ומצחיק ואדם מאושר. התכנית הייתה לנו חוויה, אני למדתי הרבה דברים מסבא והיה לי מאוד כיף לשמוע בפעם הראשונה סיפורים מהעבר.

סבא אמנון: הייתה זו חוויה. הייתי עם הנכדה לבד והחלפנו סיפורים יחד. היה לי מאוד מעניין ומהנה.

מילון

גרוש
לאחר הכיבוש הבריטי הונהגה בארץ הלירה המצרית כהילך חוקי (בין 1927-1918). מאית הלירה המצרית הייתה קְרוּש (בערבית: قروش) ובעברית "גרוש". גם לאחר ביטול הלירה המצרית כהילך חוקי בארץ ישראל שרד השם גרוש למשך עשורים רבים בסלנג. תחילה שימש כשם נרדף ל-10 מיל (שווי של מאית לירה ארץ ישראלית, שהייתה הילך חוקי בא"י בין 1927 ל-1948 כפונט מנדטורי) ושם נרדף ל-10 פרוטות. (ויקיפדיה)

מָלַרְיָה (קדחת)
מָלַרְיָה (בלטינית: Malaria; או קדחת הביצות) היא מחלה זיהומית הנפוצה בעיקר באזור הטרופי. המלריה היא אחד מגורמי המוות העיקריים בעולם, בפרט בקרב ילדים בעולם השלישי. מלריה מופצת על ידי יתושי אנופלס ופוגעת בעיקר בכדוריות הדם האדומות. במקרים קשים, נגרם גם נזק לאיברים חיוניים בגוף עקב אנמיה וחסימת כלי דם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” סבא היה בגדנ"ע ועזר לצבא בדברים לא מסוכנים במלחמת השחרור, אחר כך הוא לחם בחמש מלחמות“

הקשר הרב דורי