מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עוגת השוקולד של סבתא ג'קלין אטיאס

סבתא ואני בבת מצווה שלי
סבתא בילדותה בגינת ביתה בדימונה
מתכון מנצח של אהבה

שמי ג'קלין אטיאס, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי, נעם. נולדתי באגדיר שבמרוקו בתאריך 26.10.1954 ועליתי לארץ בשנת 1955.

אני לא חגגתי בת מצווה אבל יום ההולדת ה-12 שלי היה בשנת 1966, היו אלו זמנים אחרים ופחות קיימו חגיגות גדולות אז. כאשר הגעתי לגיל 12 הרגשתי ממש בוגרת ואחראית, גם ללא חגיגת בת מצווה מסורתית.

גדלתי בדימונה. לאימא ואבא שלי הייתה מכולת. אני זוכרת שבימי שישי, לפני שאימא באה הביתה מהמכולת, הייתי מכינה לה את כל הדברים לכבוד שבת. בימי ההולדת היינו נוסעים לבאר שבע, שפעם הייתה נחשבת "עיר לעשירים". היינו נוסעים לבוטיק בגדים בשם "פיקולו" ושם היינו קונים את כל הבגדים של ימי ההולדת.

את ימי ההולדת לא היינו מציינים בצורה מיוחדת, אלא רק אימא שלי הייתה מכינה עוגת שוקולד פשוטה ואני זוכרת את המתכון עד היום, הנה הוא:

מתכון לעוגת השוקולד של סבתא רבתא שלי

מצרכים:

200 גרם שוקולד מריר

כוס סוכר

200 גרם חמאה/מחמאה

7 ביצים

שתי כוסות קמח תופח

אופן ההכנה: 

ממיסים בבן מארי (על הכיריים) את השוקולד סוכר וחמאה/מחמאה עד שהכל נמס. שומרים קצת מהשוקולד והחמאה בצד.

מחכים כמה דקות שיתקרר ומוסיפים את הביצים בהדרגה, כל ביצה בנפרד, עד שכל הביצים נטמעות בשוקולד.

מוסיפים את הקמח ומערבבים טוב עד שאין גושים.

מעבירים לתבנית משומנת ואופים על 180 מעלות עד שתוקעים קיסם והקיסם יוצא נקי ויבש.

כאשר העוגה מוכנה נותנים לה להתקרר קצת ושופכים את השוקולד ששמרנו בהתחלה. אפשר להוסיף מה שרוצים לקישוט ובתיאבון!

אמבט מרים ("בן מארי")

אמבט מרים (מצרפתית: Bain-marie, מכונה בעברית גם: (סיר) בן מארי) היא כלי בישול וטכניקה בה משרים כלי בתוך אמבט מים רותחים, דבר המאפשר חימום מהיר אך שומר שהטמפרטורה לא תעלה מעל 100 מעלות צלזיוס, שהיא טמפרטורת הרתיחה. כלי הבישול מורכב משני חלקים: חלק תחתון גדול יחסית המשמש להרתחת מים, וחלק עליון קטן יותר השרוי רובו בתוך המים בו מתבשל או מתחמם המזון. מקור האנרגיה, בין אם אש ובין אם גוף חימום חשמלי, פועל על המים בלבד, ואלו מחממים את הכלי המרכזי. יישום נוסף של הטכניקה הוא על ידי כלי המונח ישירות בתוך תבנית רחבה המכילה מים בנקודת רתיחה או קרוב אליה. שיטה זו מאפשרת אפייה בתנור.

בתקופת ימי הביניים היה מנהג המלכים לבשל בשיטה זו. מקור שם הכלי הוא בשמה של מרים היהודייה, אלכימאית מפורסמת מהמאה ה-3 לספירה לה מיוחסת המצאת כלי זה. (ויקיפדיה)

הזוית האישית

היה לי ממש כיף לעבוד עם סבתא הדברים שסבתא סיפרה לי היו ממש מעניינים, נהניתי ממש גם מהלמידה וגם מזמן האיכות עם סבתא, דבר שלא תמיד מתאפשר לנו, במיוחד בימי הקורונה.

מילון

אגאדיר
(בערבית: أغادير), עיר בדרום-מערב מרוקו לחופי האוקיינוס האטלנטי. בעיר חיים למעלה מ-600 אלף תושבים. היא ידועה במיוחד באקלים החם שלה, המושך תיירים צפון-אירופאים במהלך החורף. העיר הוקמה ב-1505 על ידי הפורטוגלים כעיר נמל, כחלק משרשרת מבצרים ותחנות סחר לאורך נתיב המסחר הימי המקיף את אפריקה. הקהילה היהודית בעיר גורשה בתחילת המאה ה-18. היהודים חזרו לאגאדיר בתחילת המאה ה-20 ומאז נותרה בעיר קהילה קטנה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר הגעתי לגיל 12 הרגשתי ממש בוגרת ואחראית. “

הקשר הרב דורי