מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היסטוריה המשפחתית המפוארת שזורה עם ההיסטוריה המפוארת של עם ישראל

סבתא עדנה ויאיר בתכנית הקשר הרב דורי
עדנה בגיל 12 בהר הבית
סבתא עדנה מספרת את סיפורה לנכדה יאיר

שמי עדנה איגלקה אורן אמא לחמישה ילדים ושני נכדים יאיר לקסר ואוריאל שבת.

שורשי המשפחה שלי מעיראק מהעיר מוצול. במוצול נהגו לחתן את הבנות בגיל צעיר עם קרובי משפחה מאותו המעמד – עשירים התחתנו עם עשירות… כך נישאו סבתות שלי בגיל 12 לקרובי משפחה עשירים. הורי נולדו בעיראק סבתא של אמי וסבתא של אבי אחיות.

הורי עלו לארץ בשנת 1951 בגיל 16-17. בתעודות של אמי מבית ספר התיכון בעיראק שנת 1949 -1950 הטביעו חותמת על התעודה להציל את פלסטין. מיד עם הגיעם ארצה עיברתו את שמותיהם: זאת הייתה המדיניות בארץ: אימי מרגרט על שם מלכת אנגליה, שינו את שמה למרגלית. שם אבי  היה – טופיק צאלח שאול , שמו הוחלף בזמן שהיה בקיבוץ גבעת השלושה לשם החדש – ליובל שאול.

עם עליתם ארצה שוכנו הורי במעברה במחנה דוד באוהלים. אני נולדתי בשנת 1956. הימים היו ימי מלחמה מלחמת סיני. כשנולדתי קיבלו הורי צריף למגורים. בתאריך 29 לאוקטובר 1956, החל מבצע סיני, המבצע הצבאי הגדול ביותר שערכה ישראל מאז קום המדינה. צה"ל כבש בשבעה ימים את חצי האי סיני, עזה והאי טיראן. חיל הים הפציץ את המשחתת המצרית "אבראהים אל אוואל" שניסתה להפגיז את חיפה. הורי הסתתרו בשוחה ואני חבוקה בידיהם.

מלחמת ששת הימים – מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב סעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.

חטיבת המילואים של הצנחנים שיחררה את הכותל המערבי והר הבית. הכותל המערבי נפתח לראשונה לביקור ואז אבי לקח אותי לסיור בירושליים. טיילנו בסימטאות העיר העתיקה, ביקרנו בהר הבית ובכותל המערבי. הסתובבנו ברחבת הכותל ללא הפרדה בין גברים לבין נשים.

הכניסה לעיר העתיקה

תמונה 1

 

ירושלים לאחר מלחמת ששת הימים

תמונה 2

 

בסמטאות ילדותנו הצרות נהגנו לשחק גוגואים, פורפרות, חמור קטן וקליעה למטרה וכל היום היינו בשדות. היום לצערנו רוב הילדים סביב המסכים מחשב אייפון וטלויזיה…

מלחמת יום כיפור – ב 22 לאוקטובר 1973 שבת, אמצע יום כיפור כולם בצום בבית הכנסת ופתאום אזעקה בשתיים בצהריים פרצה מלחמת יום כיפור. הייתי בכיתה י"ב. צבאות מצריים וסוריה פתחו בהתקפה כללית ומתואמת על ישראל בסיני וברמת הגולן המלחמה ארכה 22 ימים ובסיומה נחתם הסכם שלום בין ישראל ומצרים.בתקופת המלחמה לא יכולנו ללמוד ולכן הקלו עלינו בבחינות הבגרות.

אהבתי לציור

מאז ילדותי אהבתי לצייר. בבגרותי למדתי במכון אבני ביפו אצל הצייר הדגול אבשלום עוקשי ז"ל שהיה צייר ישראלי ממוצא תימני מהבולטים בציור הישראלי של המאה העשרים. הוא ייסד את קבוצת הציירים אופקים חדשים ומבין מייסדי מכון אבני המכללה לציור בתל אביב ושימש כמורה במכון. בהשראתו ובהדרכתו ציירתי ציורים רבים. סדנת הציור של עוקשי בעכו  הפכה למוזיאון ובו מוצגים חלק מציוריו. הוא נפטר לצערנו בגיל צעיר.

כשסיימתי תיכון למדתי מסגרת העתודה בסמינר למורות. התנדבתי לשרת כמורה חיילת בדימונה. חינכתי נוער טעון טיפוח במרכז נוער שנתמך על ידי הסכנות ועלית הנוער.

לובה ושלמה זכרונם לברכה

באחת הנסיעות לדרום הכרתי את צבי חיים, בעלי שהיה סטודנט באוניברסיטת בן גוריון. הוריו לובה ושלמה ז"ל היו ניצולי שואה. הם נישאו בפולין לאחר המלחמה ועלו ארצה בשנת 1949. סבא שלמה היה הנהג של בן גוריון ראש הממשלה שהכריז על הקמת מדינת ישראל. סבתא לובה הייתה אחות ראשית של ד"ר עזרא קורין שייסד את מיח"א מרכז ישראלי לחרשים אילמים והתנדבה כל שנותיה במרכז. הניצחון של סבתא וסבא שהיו ניצולי שואה ניצחון האור על החושך הקמת משפחה מפוארת והולדת הנין יאיר לקסר. רוב בני המשפחה נספו בשואה.

בסיור שורשים שערך סבא שלמה עם שני בניו מנחם וצבי סבו של יאיר הם ביקרו בבית בו נולד סבא רבא שלמה ברחוב פרפגו מיה 53 בלובלין. המסמך האוטנטי היחיד שנותר לסבא שלמה היה מכתב מאביו מנחם איגלקה משנת 1936: מכתב בשפת האידיש. המכתב נישלח מלובלין מרחוב פרפגו מיה 53 לדודה גולדשטיין בעלת קונדיטוריה ברחוב בן יהודה בתל אביב למדינת פלשתינה כך קראו אז לארצנו בשנת 1936.

מכתב מסבא רבא נשלח מלובלין, פולין לדודה גולדשטיין – לרחוב בן יהודה בתל אביב, 1936

תמונה 3

צבי חיים, סבא של יאיר עבד בתדיראן תקשורת והיה ממפתחי הלווין הראשון. נישאנו בשנת 1983. נולדו לנו חמישה ילדים. זכינו לקבל ברכות ללידה בטוחה ותינוקות בריאים בחתימת ידו של הרבי מנחם מענדל שנאורסון ליובאוויטש, זכרונו לברכה. היום אנחנו סבתא וסבא לשני נכדים מקסימים.

אני יושבת ברגע זה עם נכדי יאיר לקסר, בתכנית הקשר הרב דורי, ואנחנו כותבים יחד את ההיסטוריה המשפחתית המפוארת השזורה לאורך כל השנים עם ההיסטוריה המפוארת של עם ישראל.

הזוית האישית

סבתא עדנה: נהנתי מאוד מתכנית הקשר הרב דורי, נהנתי מאוד משיתוף הפעולה. תכנית זו מקשרת ומקרבת בין הדורות, את הנכד היא מלמדת על ההסטוריה של המשפחה ואת הסבתא טכנולוגיות מתקדמות.

יאיר: אני חושב שהתכנית מלמדת אותנו דברים רבים, נהנתי להשתתף, חבל שזה נגמר.

אני וסבתי בתכנית הקשר הרב דורי תשע"ח

תמונה 4

מילון

אִבְּראהים אל-אוול
אִבְּראהים אל-אוול הייתה משחתת ששירתה בשלושה חילות ים באמצע המאה העשרים, תחת ארבעה שמות שונים. אבראהים אל-אוול הוא שמה השלישי של המשחתת, ששירתה בחיל הים הישראלי תחת השם אח"י חיפה (ק-38). אניית קרב זו הייתה במקורה משחתת בריטית, מדגם Hunt, אשר שירתה במלחמת העולם השנייה בצי המלכותי הבריטי ונקראה בו "(‏HMS Mendip (L60" (אנגלית: אה"מ מנדיפ, שם מקום באנגליה). בהמשך היא נמסרה לחיל הים המצרי ונקראה בו תחילה "מוחמד אל-כביר" (ערבית: מוחמד הגדול). מאוחר יותר, שונה שמה לאבראהים אל-אוול, על-שם אבראהים פאשא המפקד המצרי בנו של מוחמד עלי (שליט מצרים). במלחמת סיני נשלחה המשחתת להפגיז יעדים בחיפה ונכנעה לאחר שהותקפה על ידי חיל הים וחיל האוויר הישראלי. אבראהים אל-אוול הוכשרה לשימוש בחיל הים ונקראה אח"י חיפה על שם העיר אותה הפגיזה. כמו כן הונפק לה מספר הצי "ק-38". ויקיפדיה

ציטוטים

”טעויות הן אלו שעוזרות לנו לעשות זאת טוב יותר בפעם הבאה.“

הקשר הרב דורי