מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עגלת העץ

סבא ואני בביתו
סבא בעגלת מעבר מינקות לילדות
בניית משחקים לשעות הפנאי

שמי חגי זוהר, נולדתי בחיפה, וכשהייתי ילד לא היו לנו הרבה צעצועים כמו שיש היום לילדים, אנחנו היינו בונים לעצמנו את הצעצועים.

פעם אחת בנינו לנו עגלה מעץ עם ארבעה גלגלים שנקראו אז "קוגלגר", היינו לוקחים את העגלה לראש הגבעה, ושבים אליה ומחליקים במורד הכביש.

יום אחד היה איתי חברי, וביחד התיישבנו על העגלה והתחלנו להחליק, העגלה "תפסה" מהירות ולא הצלחנו לעצור אותה, בדרך כלל היינו עוצרים את העגלה עם הרגלים, והסוליות של הנעלים היו משפשפות את הכביש ומקטינות את המהירות של העגלה. באותה הפעם לא הצלחנו לעצור את העגלה והיא תפסה יותר ויותר מהירות, לבסוף העגלה התהפכה ואנחנו איתה. הפעם העגלה לא נעצרה בעזרת  רגלנו אליה בעזרת ידינו, התוצאה היתה שחזרנו הביתה כשאמות הידיים שלנו משופשפות מאספלט הכביש ונוטפות דם. כשהגעתי הביתה אמי שניקתה לי את הפצע שהיה לי על היד, ושמה עליו יוד. היא מאוד כעסה עלי ואמרה לי שאני לא צריך לשחק במין משחקים מסוכנים שכאלה

המשך הסיפור היה במרפאה… שם חבשו את ידינו הפצועות. כך הלכנו כל השבוע עם ידיים חבושות מה שהקשה עלינו לשחק, ולהמשיך לבנות משחקים, הינו מושבתים לגמרי. הצטערנו על התעלול שעשינו ומאז כמובן מהעגלה שכחנו. המשכנו לבנות משחקים, אך למדנו את הלקח.

הזוית האישית

נוגה: היה לי כיף לעבוד עם סבא שלי, למדתי הרבה על ילדותו, על התושיה והיצירתיות שלו.

סבא חגי: היית סקרנית והיה לי מאוד נעים לעבוד איתך, הקשבת בקשב רב לסיפור. מאחל לך שלעולם לא תפסיקי לשאול ולהסתקרן.

מילון

קוגלגר
סוג של גלגל המורכב ממסב כדורי, המורכב משתי טבעות, פנימית וחיצונית, ובהן מספר כדורי מתכת. (מילוג)

ציטוטים

”פעם אחת בנינו לנו עגלה מעץ עם ארבעה גלגלים שנקראו אז "קוגלגר", היינו לוקחים את העגלה לראש הגבעה, ושבים אליה ומחליקים במורד הכביש“

הקשר הרב דורי