מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עברית שפה קשה !

מאיה שטרן ויהודית מתעדות סיפור
התמונה הזו צולמה בדיוק שעלית
עדיין לא ידעתי טוב את השפה, למשל בתנ''ך לא הבנתי כלום...

העלייה לארץ: בשנת 1958 עלינו ארצה, אני ואמי מרים ז"ל. שלחו אותנו למעברה בקריית בנימין על יד חיפה. עבורי באותם זמנים זה היה סוג של שוק, הלם,  כי לא היינו רגילים לגור במגורים מסוג מעברה (סוג של צריפים). היו הרבה ג'וקים….ושאר מפגעים לא נעימים.

אמי העבירה אותי למסגרת לימודית בבן שמן על-יד לוד. וההתאקלמות שלי במקום הזה לא הייתה קלה. הייתה לי בעיה של רכישת השפה שנראתה לי מאוד מסובכת. ורציתי מאוד כל הזמן לחזור לאמא.

באיזה גיל התחלת לדבר שוטף בעברית ? תוך שנה בערך הייתי באולפן (מקום שמלמדים בו את השפה העברית). למרות שזה היה מקום מאוד חיובי שהתחנכו שם מטובי מנהיגינו כלומר בן שמן אני הייתי ילדה בת 15 (גיל ההתבגרות הבעייתית) ובגלל קשיי ההתאקלמות הבעייתית אני החלטתי לברוח. היה לי קשה מנטלית היות והייתי עולה חדשה…

ככה יום אחד יצאתי מתחומי המקום בכוונה ברורה לברוח ונסעתי בטרמפים לעיר לוד ומלוד עד שהגעתי למעברה איפה שגרה אמי ורבה הייתה הפתעתה כאשר ראתה אותי. ונפלנו זו בזרועות זו ובכינו.

לאחר מכן החלטנו שאני אמשיך בתיכון בחיפה בבית ספר תיכון "בית הפקיד". ובכך יצאתי לדרך עד לסיום הלימודים התיכוניים שלי. זהו סיפור העלייה שלי… וההתאקלמות שלי בארץ בתחילת הדרך….

תמונה 1

התמונה הזו  צולמה בדיוק שעליתי לארץ. כשעליתי לארץ גרנו במעברה והתמונה צולמה שם. הייתי בת 15, ילדה מאוד רצינית. הגענו לארץ במטוס. במטוס לא ידעתי עברית בכלל אפילו לא מילה אחת. זאת הייתה הפעם השנייה בחיי שטסתי במטוס. שהגענו לארץ הביאו אותנו למעברה… ואחר כך הלכנו ללמוד עברית באולפן. יותר מאוחר נרשמתי ללימודים בתיכון בכיתה י'. אבל עדיין לא ידעתי טוב את השפה, למשל בתנ"ך לא הבנתי כלום…

במקביל נרשמתי גם לאקדמיה למוסיקה בחיפה בשם "דוניה ויצמן" והמשכתי את לימודי במקצוע כינור. משם המשכתי ללמוד מוסיקה !

המכון למוסיקה בחיפה , המנהלת דוניה ויצמן

תמונה 2

"בית הספר למוזיקה הוקם בשכונת הדר הכרמל חיפה בדצמבר 1924 על ידי הפסנתרנית גיטה דוניה-ויצמן, הזמר והמורה לזמרה אריה פרידמן-לבוב, המורה לפסנתר רחל קרוגליאקוב והמורֶה לכינור א' קליין. בשנותיו הראשונות לא היה לבית הספר מבנה קבע והלימודים נערכו במספר דירות שכורות בשכונה. לימודי המוזיקה כללו פסנתר וכינור, ובצוות ההוראה נכללו שלוש מורות ובהן ויצמן עצמה. בשנת 1934 הפך בית הספר ל"המכון למוזיקה". בשנת 1947 נתרם לו מבנה ברחוב בצלאל בשכונת הדר הכרמל, ומאז התנהלו בו לימודי מוזיקה לבוגרים ולנוער, וכמו כן נערכו בו קונצרטים ואירועים מוזיקליים לקהל הרחב. בתחילת שנות ה-60 נבנתה קומה שנייה לבניין, ובשנת 1966 נחנך אולם הקונצרטים ע"ש פרידמן-לבוב שבקומה השלישית, המכיל עד 150 מקומות. לאחר מותה של גיטה דוניה-ויצמן הוסב שמו של המכון למוזיקה ל"קונסרבטוריון דוניה ויצמן". בין בוגריו: הפסנתרנים יהלי וגמן, בנימין רביץ, דוד בר-אילן ועמי אלוני, והכנרים עברי גיטליס וצבי צייטלין. הקונסרבטוריון מקיים פעילות מוזיקלית מגוונת לנוער ולמבוגרים. נשיא הכבוד של הקונסרבטוריון הוא זובין מהטה." ( מתוך ויקיפדיה)

 

מילון

קונסבטוריון דוניה ויצמן
בית הספר למוזיקה הוקם בשכונת הדר הכרמל חיפה בדצמבר 1924 על ידי הפסנתרנית גיטה דוניה-ויצמן, בשנת 1934 הפך בית הספר ל"המכון למוזיקה". בשנת 1947 נתרם לו מבנה ברחוב בצלאל בשכונת הדר הכרמל. לאחר מותה של גיטה דוניה-ויצמן הוסב שמו של המכון למוזיקה ל"קונסרבטוריון דוניה ויצמן".

ציטוטים

”נרשמתי לאקדמיה למוסיקה בחיפה בשם ''דוניה ויצמן'' והמשכתי את לימודי במקצוע כינור“

הקשר הרב דורי