מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עברית קשה שפה

כפיר הספל ברמן, זיו אדלר, שרי וגדי הספל
שרי וסבתא שלה על האנייה "ארצה"
כמה קשה להיות ילדה

העלייה לארץ

נולדתי בבלגיה, בבריסל, למשפחה של ניצולי שואה. אל הבית שלנו הגיעו יהודים בלגים ששרדו את המלחמה וחזרו לבלגיה לבדוק מי ממשפחותיהם חזר.

שרי וסבתא שלה על האנייה "ארצה"

תמונה 1

עלינו לארץ באנייה "ארצה". שטנו שבוע ימים מנמל מרסיי לחיפה. בדרך האנייה מאוד התנדנדה וכל המבוגרים שהיו על האנייה הרגישו מאוד רע. היינו רק שני ילדים על האנייה והצוות פינק אותנו בכל מיני מטעמים.

האנייה ארצה (הספריה הלאומית)

תמונה 2

צנע

בארץ הייתה תקופת ה"צנע", וזכור לי שחסר לי מאוד השוקולד הבלגי הטוב. השפה העברית נשמעה לי כמו "סינית", לא הבנתי אף מילה – בבית בבלגיה דיברנו צרפתית, יידיש,פולנית, וברחוב פלמית – בעברית ידעתי מה זה שלום ותודה וידעתי שעלינו לארץ. בזמן "הצנע" חילקו לכל משפחה פנקס "תלושים" (שנקראו "נקודות") באמצעותם רכשו מוצרי מזון, לילדים במשפחה היו תלושים "לשוקולד", שוקולד "פרה" של עלית שלא דמה בכלל לשוקולד הבלגי שאהבתי.

התלוננתי הרבה על השפה הזו שכותבים מימין לשמאל (בצרפתית כותבים משמאל לימין), שיש בה אות שבצרפתית בכלל לא קיימת ולכן היה לי קשה להגות אותה – האות ח', כמה קשה היה לי לכתוב מילים ב-ח', ואיזה מאמץ זה היה להיגמל מהמבטא שיש לדוברי צרפתית.

בכיתה ג' בקיבוץ יפעת, בקבלת שבת שרו שירי שבת. באחד השירים הופיע המשפט "הרים שושבינים" ובאוזני נשמע כמילה אחת. רק כשהייתי אדם בוגר ופגשתי את השיר מודפס, הבנתי את פשר המילים.

בסופו של דבר-בחרתי להיות "צברית", בחרתי בעברית להיות "שפת האם" שלי, ואין לי ארץ אחרת!

הזוית האישית

שרי הספל: הייתה לנו הנאה גדולה לשבת עם כפיר וזיו, לספר להם ולענות על שאלות. הביקור בבית התפוצות היה חוויתי ומעניין. השהייה במחיצת הילדים הייתה ממש נעימה. כל הכבוד על ההכנות והארגון.

כפיר: נהניתי מהמפגשים עם סבא וסבתא. הקשבתי לסיפורים בעניין. אני מכיר כעת טוב יותר את סבתא ואת הקשיים שחוותה כילדה עולה חדשה. נהניתי מהמפגש של משחקי הילדות. למדתי משחקים מעניינים חדשים.

זיו: נהניתי מהמפגשים עם כפיר וסבא וסבתא שלו. הייתה אווירה נעימה בקבוצה. אני מכיר אותם עכשיו טוב יותר. ומבין את קשיי העולים החדשים שהגיעו לארץ.

מילון

משורין
מכונית שהדביקו עליה חצץ וכיסו אותה בפחים

ציטוטים

”בקבלת שבת שרו שירי שבת. באחד השירים הופיע המשפט "הרים שושבינים" ובאוזני נשמע כמילה אחת.“

הקשר הרב דורי