מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר לי סיפור

סבא מנשה במפגש עם התלמידות
סבא מנשה בתקופת התיכון
הסיפור של מנשה

תיעוד חייו של מנשה חזון (סבא של יובל) על ידי יובל, עמית ונויה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מנשה חזון נולד בתל אביב בשנת 1946 קצת לפני מלחמת השחרור הוא גר בקיבוץ נען ביחד עם משפחתו – אביו נעים ואמו שושנה חזון ושלושת אחיו: דליה הקטנה ושלמה הבכור. בתקופה זו ראש ממשלת ישראל היה דוד בן גוריון.

כאשר היה בן שנתיים אכל קלמנטינה, נתקע לו גרעין קלמנטינה בגרון, הוא הובא לבית חולים ושם טיפלו בו. בתקופת הלימודים שלו הקדיש את זמנו בעיקר ללימודים, ישב והשקיע בעבודות ומבחנים אך היה גם "ברדקיסט" לא קטן – היה מבריז משיעורים. לפי דבריו של מנשה הוא לא זוכר את תקופת הילדות שלו.

תמונות ילדות של מנשה

תמונה 1

מנשה התגייס לצבא בשנת 1968, הוא שירת בחיל האוויר בתור מכונאי מוטס במסוקים במשך 25 שנה. אחיו נפצע במלחמת ההתשה נגד המצרים. שני מטוסים היו בכוננות, הוא היה במטוס השני כאשר הגיע למקום הוא ראה שורות ארוכות של הרוגים ופתאום שמע את אח שלו צועק לו: "מנשה…". הוא חתם קבע וזה היה צעד חשוב עבורו, הוא לא מצטער על כל תקופת הצבא למרות שהיו לו רגעים קשים, הוא עבד בצבא מהבוקר עד הערב.

תמונות מצעירותו

תמונה 2

תמונה 3

מהילדות המאכל האהוב עליו מאז ומתמיד היה קובה במיה שמקורו בעיראק. מקור השם נוצר מהמילה כדור ובערבית קוראים לו 'כובה'.

מנשה הכיר את כרמלה (סבתוש) מאז ומתמיד כיוון שהיתה ביניהם קרבה משפחתית מדרגה שנייה. הם היו מבלים המון ביחד בתקופת הנעורים שלהם והיו הולכים לנופשים ביחד. באחד מהנופשים שיצאו אליהם דרך הצבא מנשה הציע נישואים לכרמלה, השמחה היתה רבה וכולם התרגשו. החתונה היתה צנועה והתקיימה באולמי אואזיס ברמת גן בשנת 1972, היתה חתונה יפה ומרגשת שכללה את כל המשפחה והרבה אנשי צבא שהיו חברים של מנשה, סבא מספר שזה היה הערב הכי כיף שהיה לו בחייו.

תמונות מחתונתם של מנשה וכרמלה

תמונה 4

בישראל הנישואים נערכים לפי כלליהן של הדתות השונות, ובהתאם לכך קרובים שדתם אוסרת עליהם להינשא זה לזה, אינם יכולים להינשא בישראל. נישואים בין קרובי משפחה מקירבה שנייה נחשבים לדבר לא מקובל ואף אסור מבחינה חברתית. ובמיוחד לאור חוסר ההמלצה לכך מפאת המחקרים המדעיים המראים על סיכויים גבוהים למחלות גנטיות. למרות הקרבה המשפחתית מנשה וכרמלה החליטו שלא לתת לזה לעצור אותם. לאחר החתונה הם עשו טיול ארוך במשך חודש וחצי לאורך כל מדינות אירופה.

כמה שנים לאחר החתונה הם הביאו לעולם את לימור בתם הבכורה, לאחר שלוש שנים את מירב ולאחר עוד שלוש שנים את גלית. הן גדלו ביחד באהבה והיו חברות הכי טובות אחת של השנייה.

תמונות משפחה של מנשה וכרמלה 

תמונה 5

תמונה 6

הזוית האישית

יובל: יש לי קשר מיוחד לסבא. הוא מאוד אוהב אותי ואנחנו שומרים על קשר טוב מאוד, אני מתקשרת אליהם פעם כמה ימים ובודקת מה איתו ועם סבתוש, אני דואגת לו ולבריאותו. הוא מאוד מתרגש שאני מתקשרת ודואג לבדוק מה שלומי ושלום אחים שלי. הוא תמיד שם לעזור, לקנות לתמוך ואף פעם לא שמעתי ממנו את המילה "לא". אני אוהבת ללכת לבקר אותו ואת סבתא בסופי שבוע גם עם זה רק לשעה אחת, זה משאיר בי תחושת סיפוק. היה לי כיף לעבור איתו את החוויה של העבודה סביבו וגיליתי עליו המון דברים חדשים שלא ידעתי עליו לפני, זה חיזק את הקשר שלנו אפילו יותר.

נויה: תכנית הקשר הרב דורי הייתה בשבילי חוויה מיוחדת. היא אפשרה לי לשמוע סיפורים מרתקים ולהבין ולהרגיש יחד עם מנשה מה הוא חווה מתוך סיפורי העבר שלו.

עמית: מתכנית הקשר הרב דורי למדתי הרבה דברים חדשים שלא ידעתי עליהם בעבר, נהנתי לשמוע את הסיפורים המעניינים של מנשה.

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948. תאריך התחלה: 30 בנובמבר 1947 תאריך סיום: 20 ביולי 1949 (ויקיפדיה)

ציטוטים

”למרות הקרבה המשפחתית מנשה וכרמלה החליטו שלא לתת לזה לעצור אותם ונישאו באושר “

הקשר הרב דורי