מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סלאח דני שבתי

סבא דני וליה
סבא דני - ביום הנישואין
סיפורו של סבא שלי, דני ג'אן - כמו בסרט סלח שבתי

שמי ג'אן דני (סבא של ליה נווה) ונולדתי בלוב טריפולי בתאריך 12.10.1942 למשפחה בת 8 נפשות.
אבי נפטר בטריפולי ובשנת 1949 עלינו לארץ, אימא 3 אחים, 3 אחיות, באוניית משא ששמה היה "קזרטה".
שלחו אותנו למחנה עולים בבית ליד, שם גרנו באוהלים כחצי שנה. התנאים היו קשים, בחורף קר מאד והכל היה בוץ מסביב. מידי יום הייתה חלוקת אוכל לעולים. מאחר והייתי בן הזקונים (בגיל 7 בערך) נשלחתי להביא אוכל למשפחה, כי הבוגרים יותר התביישו ללכת לקחת אוכל מאזור החלוקה.
 
כעבור כחצי שנה העמיסו אותנו על משאית עם שאר המטלטלים המעטים שהיה לנו (כמו בסרט סאלח שבתי) ועברנו לצפון הארץ למושב עלמה ליד גבול לבנון, שם גרנו שם כ 3 שנים. משם עברנו למושב ישרש במרכז הארץ ליד רמלה – שם למדתי בבית ספר יסודי עד כתה  ה'. במושב סבלנו ממסתננים שהיו באים לגנוב כל דבר אפשרי (זאת תקופת הפדאיון) ולא פעם נרצחו גם אזרחים. לאחר מכן עברנו לרמת הדר "הוד השרון של היום", שם סיימתי יסודי בבית ספר "כפר מלל" כעבור כמה שנים עברנו למושב מצליח ליד רמלה.
 
 סבא וסבתא של ליה 
תמונה 1
 
בנובמבר 1960 התגייסתי לצה"ל ושירתתי שירות מלא שנתיים וחצי. השתחררתי במאי 1963 ואז עברנו לעיר רמלה. גרנו בעיר עד שנת 2013 ואז עברנו לשוהם.
 
תמונה 2
 
בתקופת חיי השתתפתי במלחמת ששת הימים, במלחמת ההתשה בתעלת סואץ בין השנים 1970 – 1972 במלחמת כיפור, אוקטובר 1973 ובמלחמת לבנון הראשונה, שנת 1982 ושירתתי במילואים כ 33 שנים.
כיום פנסיונר של התעשייה האווירית ועוזר לטפל בנכדים והנכדות, בשמחה רבה.  
 
תכנית הקשר הרב דורי 
משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי ליה, בבית ספר "ניצנים", בשוהם
 
בתמונה באחד המפגשים בהם השתתפנו "משחקים של פעם" – אני, סבא דני וליה
תמונה 3
 
 קשר רב דורי – סבתא וליה בילדותה
תמונה 4
 
העשרה
פֶדַאיון "(בערבית: ??????????) הוא כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות החמישים ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות השישים".
 
מחנות העולים: מחנות עולים היו למקומות היישוב הזמני של העולים החדשים, שהגיעו בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. חסרונם הגדול היה באווירה שהם יצרו: שוכני המחנות קיבלו את כל צורכיהם מהממסד ולא נדרשו לצאת לעבודה. ויקיפדיה
מורה מובילת תכנית קשר רב דורי
טל נימני
תשע"ו, 2016

מילון

מחנה עולים
מחנות עולים היו למקומות היישוב הזמני של העולים החדשים, שהגיעו בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. חסרונם הגדול היה באווירה שהם יצרו: שוכני המחנות קיבלו את כל צורכיהם מהממסד ולא נדרשו לצאת לעבודה.

פֶדַאיון
פֶדַאיון כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות החמישים ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות השישים"

ציטוטים

”מגלות לגאולה“

הקשר הרב דורי